Temat lekcji: Zegar odmierzający muzykę.
Moi Drodzy,
muzyka towarzyszy nam o każdej porze dnia: niektórzy lubią pracować przy dźwiękach radia, inni potrzebują idealnej ciszy. Często ulubione utwory umilają nam czas wolny. Niekedy jednak muzyki nawet nie zauważamy, np w trakcie zakupów w sklepie, gdy z głośników wydobywają się melodię znanych lub mniej znanych piosenek.
Dzisiaj chcę Was uświadomić jak ważną rolę w Waszym życiu odgrywa muzyka. A idealnie obrazowuje to stworzony przeze mnie obrazek - spójrzcie, że praktycznie każda godzina wypełniona jest jakąś muzyką:
Jak widzicie, muzyka wypełnia nas czas po brzegi! Chciałabym, abyście dzisiaj zastanowili się i pdali odpowiedni muzyczny przykład do każdej aktywności (kolorowych trójkątów). żebyście wiedzieli o co mi chodzi, podam Wam moje przykłady:
Muzyka, przy której odpoczywam LINK
Muzyka z telewizji LINK
Muzyka do nauki/odrabiania zadań LINK
Piosenka, którą usłyszałam w kinie podczas seansu LINK
Piosenka, której zawsze słucham ranoLINK
Piosenka, którą słucham w drodze do pracy/szkoły LINK
Piosenka, która pasuje na lekcje WF-u LINK
Muzyka, którą poznałam/em na lekcji muzyki LINK
Na zadanie przedstawcie mi Wasze propozycje utworów, które towarzyszą Wam podczas tych wszystkich czynności :)
26.05.2020r.
Temat lekcji: Grające obrazy - czyli muzyka ilustracyjna i programowa.
Moi Drodzy,
pamiętacie przedostatnią lekcję o ptasiej muzyce? Wspominałam Wam wówczas, że muzyka może być o czymś, czasem sugeruje to tytuł danego utworu a czasem sama muzyka tak idealnie odzwierciedla o czym jest dana kompozycja, że nawet nie wymaga się od nas znajomości jej tytułu - po prostu muzyka sama nam go sugeruje. Taki rodzaj muzyki nazwa się MUZYKĄ LUSTRACYJNĄ.
MUZYKA ILUSTRACYJNA
- naśladuje dźwięki otaczającego nas świata, przede wszystkim odglosy przyrody.
Oto przykłady muzyki ilustracyjnej:
Muzyka ilustracyjna - E. Grieg "Poranek"
Muzyka ilustracyjna - R. Korsakov "Lot trzmiela"
Z pewnością, bez żadnego problemu potrafilibyście wykonać ilustrację do tych utworów. Sugeruje je już sam tytuł, jednak muzyka tak doskonale odzwierciedla charakter danej postaci (np lot trzemiela), że bez tytułu myślę, że każdy z Was wiedziałby co namalować :)
1 Ćwiczenie/zadanie (do wyboru jedno z dwóch)
Czy potrafilibyście za pomocą instrumentów perkusyjnych lub przedmiotów dostępnych w Waszych domach wymyślić i zagrać utwór rytmiczny, w którym brzmienie Waszych instrumentów potrafią naśladować dźwięki wydawane przez zwierzęta ukazane na ilustracji? PODPOWIEDŹ: żabę rewelacyjnie odzwierciedla np tarka do warzyw i owoców ;)
2 Ćwiczenie/zadanie
Spróbuj stworzyć utwór, który odda nastrój ukazanej sceny. Wykorzystaj do tego, jeśli masz w domu, intrumenty perkusyjne (proste instrumentarium Orffa, np bębenek, klawesy, tamburyno itp), lub różne przedmioty dostępne w domu (naczynia, stól, kredki, plastikowe pudelka itp)
Charles Brooking "Angielskie statki uciekające przed sztormem" |
MUZYKA PROGRAMOWA
Do muzyki programowej zalicza się utwory nawiązujące do literatury, wydarzeń historycznych, malarstwa. Kompozytorzy nadają takim dziełom tytuły wskazujące na treść, np. Noc na łysej górze. Często dołączają do nich także komentarz słowny nazywany programem.
Oto przykłady muzyki programowej:
Muzyka programowa - J. Daquin "Kukułka"
Muzyka programowa - Musorgski "Noc na łysej górze" POCZĄTEK UTOWRU
Muzyka programowa - S. Saens "Słoń"
ZADANIE:
Na podstawie jednego z trzech powyższych utworów, spróbuj ułożyć bardzo krótkie opowiadanie (parę zdań) obrazujące daną muzykę.
Czekam na Wasze prace :) powodzenia!
19.05.2020r.
Temat lekcji: Nuty piszemy bo umiemy!
Moi Drodzy,
Na początek jako podsumowanie ostatniej lekcji o ptasiej muzyce, chcę Wam zaprezentować moje dwie bajki muzyczne dla dzieci-oceńcie czy moja muzyka dobrze odzwierciedlała danego ptaka :) i jeśli macie młodsze rodzeństwo lub krewnych, przedstawcie im te bajki :)
Bajka muzyczna o Dudku
Bajka muzyczna o wróbelku
A teraz przejdźmy do tematu lekcji. Dzisiaj potrenujemy znajomość nut - żebyście przypadkiem nie zapomnieli czym jest ćwierćnuta a czym pauza ósemkowa :) Byście kiedyś w przyszłości samodzielnie potrafili rozczytać lub zapisać nuty Waszej ulubionej piosenki!
Zaczniemy od małej przypominajki:
A teraz czas na zadania:
Zadanie 1
Zapisz na pięciolinii i podpisz:
-półnutę leżącą na drugiej linii
-ósemkę leżącą na trzecim polu
-całą nutę leżącą na pierwszej dopisanej od dołu linii
-ćwierćnutę leżącą nad piątą linią
Poniżej podpowiedź:
Zadanie 2
Zapisz na pięciolinii:
-ósemkę gis razkreślne
-dwie szesnastki g, es razkreślne
-półnutę b razkreślną
-ćwierćnutę des dwukreślną
-całą nutę ais małe
Poniżej podpowiedź:
Zadanie3
Stwórz własny czterotaktowy rytm w metrum 4/4. Pamiętaj, aby zachować odpowiednią ilość wartości rytmicznych w jednym takcie (ich suma musi być równa jednej całej nucie). Wykorzystaj także pauzy. Poniżej znajduje podpowiedź:
A oto przykładowe zadania:
Powodzenia!
12.05.2020r.
Temat lekcji: Ptaki w muzyce.
Na samym początku spróbujcie odpowiedzieć na pytanie, czy muzyka jest/może być o czymś? Z pewnością odpowiedzie, że tak – jeśli ma tekst, który jest zaśpiewany, a zatem – o czymś jest zwykle muzyka wokalna lub wokalno-instrumentalna.
A teraz zastanówcie się raz jeszczce, czy muzyka czysto instrumentalna może być o czymś? Zdania będą być może podzielone.... Istnieje jednak pewien rodzaj muzyki instrumentalnej, która z całą pewnością jest o czymś – jest to muzyka programowa, czyli taka, której powstawaniu przyświecała treść pozamuzyczna i że kompozytor na istnienie takiej treści wskazuje w tytule utworu, a czasem nawet zamieszcza słowny komentarz.
Muzyka programowa bywa czasami napisana w sposób, który pozwala nam zidentyfikować ową treść, nawet gdy jej nie znamy. Dzieje się tak wtedy, gdy kompozytor stara się środkami muzycznymi jak najdokładniej naśladować jakieś zjawiska pozamuzyczne. Jest to wówczas tzw. muzyka ilustracyjna.
Usłyszycie po kolei trzy fragmenty utworów (na razie nie zdradzam ich tytułów ani autorów) – wszystkie trzy są o tym samym. O czym?
ZAGADKA MUZYCZNA
Oczywiście chodziło o ptaki :)
A oto nazwy słuchanych utworów:
a) Antonio Vivaldi Cztery pory roku – Wiosna, fragment cz. I
b) Ludwig van Beethoven VI Symfonia F-dur „Pastoralna” – fragment cz. II
c) Camille Saint-Saëns Karnawał zwierząt – Ptaszarnia
Co właściwie sprawiło, że odbieraliśmy te dźwięki jako „ptasie”? Zwróćcie uwagę, że utwory te pochodziły z trzech różnych epok, a jednak miały pewne elementy wspólne. Posłuchajcie nagrania po raz drugi, tym razem spróbujcie zidentyfikować środki muzyczne, dzięki którym ta muzyka brzmi „ptasio” jeśli macie problem z nazwaniem pewnych zjawisk, spróbuję Was naprowadzić: wysoki rejestr, krótkie melodie grane przez pojedyncze instrumenty, szybko powtarzane dźwięki, „motyw kukułki”, tryle (szybkie zagranie dwóch dźwięków blisko siebie leżących).
A czy Wy potraficie wykonać "ptasie" dźwięki?
Kukułka
Czy znacie może jakieś piosenki, w których występuje kukanie? Być może słyszeliście kiedyś piosenkę "Kukułeczka kuka" czy pamiętacie z przedszkola piosenkę"Wiosna idzie przez świat"?
Istnieje całkiem sporo innych „kukułkowych” utworów – wysłuchamy za chwilę dwóch.
Zadanie: Posłuchajcie teraz dwóch utworów i spróbujcie policzyć ile razy pojawiło się w każdym z nich "kukanie"? :) Następnie odpowiedźcie w którym utworze łatwiej było usłyszeć kukanie?
a) Louis-Claude Daquin Kukułka Kukułka 1
b) Camille Saint-Saëns Karnawał zwierząt – Kukułka w głębi lasu Kukułka 2
Kurnik
Jak widzicie, nie jest aż tak trudno imitować w muzyce odgłosy leśnych ptaków. Czy Waszym zdaniem odgłosy dochodzące z kurnika mogłyby być równie inspirujące dla kompozytorów? Sami posłuchajcie: KURY I KOGUTY W MUZYCE
Czy Waszym zdaniem ilustracja muzyczna była trafna?
Skoro mamy kury i koguta, wnet pojawią się pewno pisklęta.
Był kompozytor, którego do napisania jednego z utworów zainspirowały właśnie pisklęta – chodzi o Modesta Musorgskiego Pisząc poświęconą im kompozycję, miał w uszach ich odgłosy ale ważny był również dla niego obraz, który niedawno zobaczył na wystawie dzieł swego przyjaciela Wiktora Hartmanna.
Ilustracja przedstawiająca projekty kostiumów do baletu o pisklętach w skorupkach |
Taniec kurcząt w skorupkach, będący częścią większego cyklu pt. Obrazki z wystawy, istnieje w dwóch wersjach – Musorgski napisał ten utwór na fortepian, natomiast jakiś czas później inny kompozytor – Maurice Ravel – opracował go na orkiestrę.
Zadanie: przygotujcie sobie zwykłą kartkę A4. Ustawcie ją poziomo. Podzielcie kartkę na dwie części. Po lewej stronie kartki trzeba będzie narysować własne wyobrażenie wersji fortepianowej, a po prawej – orkiestrowej. Można rysować pisklaki i jajka, ale też cokolwiek innego przyjdzie do głowy! Możecie także napisać to co sobie wyobrażacie (jakąś krótką, ciekawą historyjkę, opowieść, nie piszcie w punktach).
TANIEC KURCZĄT W SKORUPKACH WERSJA FORTEPIANOWA
TANIEC KURCZĄT W SKORUPKACH WERSJA ORKIESTROWA
A na koniec posłuchajcie jak kompozytora zainspirował inny ptak - łabędź :)
Łabędź - balet
Jeżeli podoba Wam się inspiracja zwierzętami w muzyce - zachęcam do obejrzenia całego "Karnawału zwierząt". Oto link dla chętnych:
Karnawał zwierząt w wykonaniu artystów Opery Worcławskiej
05.05.2020r.
Temat lekcji: Śpiewajmy razem - muzyka wokalna.
Kochani,
znacie już rodzaje orkiestr i zespołów instrumentalnych. Czas poznać rodzaje zespołów wokalnych oraz chórów.
Muzykę wokalną, czyli przeznaczoną do śpiewania, wykonują soliści lub zespoły. Grupa złożona z więcej niż dziesięciu wokalistów do CHÓR. śpiewać w chórze można od najmłodszych lat. Ten rodzaj muzykowania nie tylko dostarcza sporo przyjemności, lecz także rozwija słuch i koncentrację oraz umożliwia poznanie ciekawych ludzi, którzy dzielą z nami tą samą pasję. W wielu szkołach i domach kultury działają chóry dziecięce i młodzieżowe.
Rodzaje chórów
Ze względu na wykonawców wchodzących w skład danego zespołu można wyróżnićm.in. chóry dziecięce, chłopięce, męskie i żeńskie oraz chóry mieszane. Najbardziej typowy skład chóralny tworzą śpiewacy posługujący się czterema podstawowymi głosami: SOPRANEM, ALTEM, TENOREM I BASEM.
Chóry dziecięce i młodzieżowe
Piccolo Coro dell'Antoniano
Najpopularniejszy w Europie chór dziecięc pochodzi z Włoch i nazywa się Piccolo Coro dell'Antoniano. Posłuchajcie jak śpiewają: Chór Piccolo Coro dell'Antoniano
Po wysłuchani tego wykonania spróbujcie odpowiedzieć na pytanie: Czy w wysłuchanym utworze członkowie chóru wykonują jedną melodię, czy też śpiewają z podziałem na głosy?
Poznańskie Słowiki
Najsłynniejszym chórem dziecięcym jest chór Poznańskie Słowiki. Jest to chór chłopięcy - nawet partie najwyższych głosów wykonują chłopcy, którzy nie przeszli jeszcze mutacji. Często chór wspierany jest przez dojrzałe męskie głosy, wykonując niskie partie wokalne. Chór chłopięcy wraz z chórem Męskim Filharmonii Poznańskiej koncertował nie tylko w Polsce, lecz także w wielu krajach świata, m.in. we Francji, W Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Korei Południowej i Japonii. Możecie podglądnąć jak pracują w czasie kwarantanny :Jak pracują obecnie Poznańskie Słowiki?
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Chór chłopięcy działa przy Filharmonii Krakowskiej. Wykonują wielkie dzieła wokalno-instrumentalne największych światowych kompozytorów, jak i również prostsze formy wokalne. Członkami zespołu są chłopcy w wieku od 7 do 14 lat. Sporadycznie zdarza się, że w chórze śpiewają także dziewczyny.
Krakowski Chór Dziecięcy
Z pewnością zauważyliście na zdjęciu znajome twarze - tak, zgadza się :) W tym chórze śpiewają Wasze dwie koleżanki z klasy - Basia i Nadia! Chór istnieje stosunkowo od niedawna, a już mają w swoim dorobku wiele koncertów i nagraną płytę pt. "Strachy, zmory i upiory"! Więcej informacji z pewnością dostarczą Wam same członkinie chóru, tymczasem posłuchajcie jak bawią się i jak brzmi ten chór: Krakowski Chór Dziecięcy
Chóry jednorodne: męski lub żeński
Chór żeński "Skowronki"
W chórze żeńskim śpiewają same dziewczyny i kobiety. Posłuchajcie jednej z najsłynniejszych pieśni przeznaczonych na chór żeński- skomponował ją Stanisław Moniuszko (który żył w epoce romantyzmu): pieśń ta opowiada pewną sytuację, kiedy młode panie wyszywały tkaniny. Chór Skowronki wykonuje Prząśniczkę S. Moniuszki
Chór męski: Chór Aleksandrowa
Jeden z najsłynniejszych chórów świata, Rosyjski chór męski. Chór posiada także swoją własną orkiestrę i zespół taneczny (balet). Koncerty Chóru Aleksandorwa należały do jednych z najbardziej widowiskowych wydarzeń muzycznych. 25 grudnia 2016 doszło do katastrofy rosyjskiego samolotu Tu-154, na pokładzie którego znajdowało się 64 artystów Chóru Aleksandrowa oraz jego dyrektor i kierownik artystyczny gen. Walerij Chaliłow. Lecieli na występ w Latakii w Syrii. Nikt nie przeżył wypadku. Na pokładzie samolotu nie było znanego solisty Wadima Ananiewa. W sumie do Syrii poleciały dwa samoloty z zespołem. W pierwszym (który doleciał do celu) znajdowała się orkiestra, dwóch dyrygentów i kilku solistów. W drugim (który się rozbił) leciał balet, członkowie chóru i również kilku solistów.
Na początku 2017 roku chór został zreaktywowany, a 23 lutego zagrał pierwszy koncert w nowym składzie
Chór Aleksandrowa - Katiusza
Chóry mieszane
Chór Filharmonii Narodowej
Każda filharmonia posiada swój chór. Również przy naszej krakowskiej filharmonii działają dwa chóry - chór mieszany oraz chór chłopięcy. W skład chórów mieszanych wchodzą zarówno głosy żeńskie jak i męskie. śpiewają oni zazwyczaj w czterogłosowym układzie: kobiety - sopran, alt, mężczyźni - tenor, bas. Zdarza się, że chóry mieszane dzielą się na jeszcze więcej głosów, wówczas pojawia się w głosach żeńskich jeszcze jeden głos - mezzosopran (czytaj mecosporan) a głosach męskich - baryton. Posłuchajcie jak brzmi chór mieszany: Chór Filharmonii Narodowej wykonuje Gaude Mater Polonia
Chór zespołu Pieśni i Tańca "Mazowsze"
Chóry mieszane nie wykonują tylko utworów z zakresu muzyki poważnej - przykładem są tego chóry działające przy Zespołach Pieśni i Tańca, gdzie chórzyści śpiewają głównie muzykę ludową. Zespół Pieśni i Tańca "Mazowsze" to najsłyszniejszy polski zespół ludowy. Występują w tradycyjnych polskich strojach ludowych z różnych regionów Polski. Posłuchajcie jak brzmią. Chór ZPiT Mazowsze "Cyt cyt"
Chór Gospel Joy
Chór gościł niegdyś w programie "Mam talent" i dzięki temu programowi zyskał dużą popularność. Chóry gospel mają radosny i spontaniczny charakter. Podczas śpiewu wykonawcy zwykle rytmicznie klaszczą, kołyszą się i unoszą ręce.
Gospel Joy
Soweto Gospel Choir
Muzyka Gospel wykonywana jest przede wszystkim przez czarnoskórych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Jednym z najsłynniejszych zespołów gospel jest właśnie Sowego Gospel Choir. Zobaczcie jak rozpiera ich energia w czasie swoich występów: Soweto Gospel Choir - o Happy day
Chór operowy
Każda opera moze także poszczycić się posiadaniem własnego chóru. Również nasza krakowska opera posiada swój własny chór. Członkowie takiego zespołu to nie tylko wybitni wokaliści ale także aktorzy, bowiem chór w operze nie jest statyczny -bierze udział w danym przedstawieniu, wcielając się w różne role. Posłuchajcie jednego z najsłynniejszych chór świata: Chór niewolników z opery "Nabucco"
Chór moze występować z towarzyszeniem fortepianu lub orkiestry albo samodzielnie - to znaczy a capella - czyli bez akompaniamentu instrumentów. Wraz z solistami i zespołami orkiestrowymi chóry wykonują tzw. wielkie formy woklano-instrumentalne. Repertuar chóralny jest bogaty i różnorodny - kompozycje przeznaczone na wielki zespoł wokalny powstają od wielu stuleci. Oprócz utworów religijnych chóry wykonują również pieśni artystyczne, patriotyczne, ludowe a także piosenki.
Zadanie:
1.Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat chór działąjących w Twoim regionie. Przedstaw zdobyte wiadomości.
2. Znajdź na Youtube po jednym przykładzie chóru jednolitego (dziecięcy, żeński, męski) mieszanego (chóry filharmonii, zespoły pieśni i tańca, gospel, chór operowy) - wyślij do mnie linki z nagraniami i po krótce napisz który rodzaj chóru podoba Ci się najbardziej i dlaczego?
Na Wasze zadania czekam tydzień (do 12 maja).
:)
28.04.2020
Temat lekcji: Rodzaje osrkiestr i zespołów instrumentalnych.
Kochani,
jako idealne podusmowanie poprzednich lekcji o rodzajach instrumentów, będzie obejrzenie animowanej wersji baletu Sergiusza Prokofieva - Piotruś i Wilk. Zwróćcie uwagę, że każda postać ma swój własny motyw muzyczny (czyli charaktertystyczną melodię, która obrazuje daną postać). Obejrzyjcie tę bajkę i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie:
1. Jakie postacie pojawiły się w bajce?
2. Jaki instrument odpowiada danej postaci?
3. Czy te motywy muzyczne pasują do danej postaci?
Poniżej link do filmu: Prokofiev - Piotruś i Wilk
Uwaga! Bajka ta wcale nie jest taka słodka i kolorowa... :)
Ciekawostka: Film ten zdobył statuetkę Oscara 2007 (najbardziej prestiżowa nagroda w dziedzinie filmu) za Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany. Realizacją filmu zajęła się łódzka wytwórnia filmowa Se-ma-for - jedna z najsłynniejszych polskich wytwórni filmów animowanych.
Po obejrzeniu filmu, zaglądniemy w głąb orkiestry.
Czym jest orkiestra?
Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, poproszę Was, abyście ściągnęli na swoje telefony (lub poproście o udostępnienie przez Waszych Rodziców ich telefonów) darmową aplikację "ORKIESTROWNIK" - bez tego nie uda nam się przeprowadzić dzisiejszej lekcji :) A zapewniam Was, że aplikacja jest świetna!!
ORKIESTRA - Grupa muzyków z instrumentami, wykonująca wspólnie ten sam utwór, grająca najczęściej w długich sukniach (panie) i czarnych frakach (panowie), siedząca za pulpitami na których znajdują się nuty oraz dyrygent machający w powietrzu batutą lub obiema rękami – to właśnie orkiestra.
Jest to zespół instrumentalny, wykonujący muzykę w różnych składach: smyczkowym, dętym, kameralnym, symfonicznym lub big bandu. Współczesny skład orkiestry zaczął się formować już w baroku i przez tych kilka wieków przybierał rozmaite formy od kilkunastoosobowego zespołu do ponad setki wykonawców! Czasami towarzyszą im, jeszcze soliści śpiewacy lub instrumentaliści, a bardzo często – chór. Dla orkiestry powstają symfonie i koncerty, ale także część muzyki filmowej i nawet symfoniczne brzmienia muzyki rockowej lub hip-hopowej. Instrumenty z różnych rodzin i o różnym brzmieniu tworzą wspólnie potężny aparat, który mimo wielu krytyk wciąż pozostaje fascynującym medium dla kompozytorów.
Rodzaje orkiestr
Orkiestra symfoniczna
Orkiestra symfoniczna to największa z istenijących rodzajów orkiestr. W takiej orkiestze grają wszystkie rodzaje instrumentów - smyczkowe, dęte oraz perkusyjne. Orkiestrę syfoniczną prowadzi dyrygent, a kolejną najważniejszą osobą jest koncertmistrz - czyli skrzypek grający w pierwszym pulpicie. Zdarza się, że orkiestra symfoniczna liczy sobie nawet ponad stu muzyków! Orkiestra ma swój ustalony schemat rozmieszczenia instrumentów na scenie. Oto on:
Aby poznać bliżej strukturę orkiestry symfonicznej, zaglądnij raz jeszcze w aplikację w zakładkę "Co to jest orkiestra?" - tam możesz kliknąć w poszczególny instrument i trochę o nim poczytać oraz posłuchać co o swoim instrumencie mówią muzycy.
Posłuchaj jak brzmi orkiestra symfoniczna:
ORKIESTRA SYMFONICZNA
ORKIESTRA SYMFONICZNA Z TOWARZYSZENIEM CHÓRU
Orkiestra smyczkowa
Orkiestra smyczkowa to taka, w której skład wchodzą same instrumenty smyczkowe - czyli skrzypce, altówki, wiolonczele, kontrabasy. Taką orkiestrą także dyryguje dyrygent oraz wspomaga go koncertmistrz - pierwsze skrzypce, czyli najważniejszy skrzypek w orkiestrze, który siedzi najblizej drygenta. Podczas, gdy koncertmistrz gra, musi on zainspirować pozostałych muzyków, stąd jego ruchy podczas gry są bardziej wyraziste.
Posłuchaj jak brzmi orkiestra smyczkowa:
ORKIESTRA SMYCZKOWA
Orkiestra dęta
W skład orkiestry dętej, jak sama nazwa wskazuje - wchodzą same instrumenty dęte + parę instrumentów perkusyjnych, by uatrakcyjnić brzmienie orkiestry. Często orkiestra dęta to tzw. wędrowna orkiestra - grając jednocześnie maszerują. Również dyrygent - ale aby zostać zauważonym, musi mieć większą batutę - taka batuta nayzwa się BUŁAWA
Posłuchaj jak brzmi orkiestra dęta:
ORKIESTRA DĘTA
ORKIESTRA DĘTA W MARSZU
Mniejsze zespoły instrumentalne
Jeżeli w danym zespole instrumentalnym liczba grających przekracza 8 to mówimy wtedy o orkiestrze (kameralnej). Jeżeli liczba grających nie przekracza ośmiu - mamy wtedy do czynienia z zespołem instrumentalnym.
Nazwy mniejszych zespołów instrumelnatych pochodzą od nazw interwałów - a interwał jak pamiętacie z lekcji to odległość między dwoma dźwiękami.
Zadanie: spróbuj uzupełnić pozostałe nazwy zespołów instrumentalnych, opierając się o uzupełniony schemat.
Popularne formy mniejszych zespołów instrumentalnych
Kwartet
Kwartet to czterech muzyków. Zazwyczaj w tym składzie grają instrumenty z tej samej grupy - np. smyczkowe
KWARTET SMYCZKOWY
Kwintet
W kwintecie zazwyczaj grają instrumenty dęte
KWINTET DĘTY
To już wszystko na dzisiaj :)
Pozdrawiam Was dźwięcznie!
21.04.2020
Temat lekcji: Polędwica na klarnecie - czyli instrumenty dęte.
Witajcie :)
Ostatnią lekcją, zamykającą grupy instrumentów będą instrumenty dęte. Z poprzednich lekcji pamiętamy, że pozostałe grupy to: instrumenty perkusyjne i strunowe. Dzisiaj pora na kolejną grupę. Zanim zaczniemy sobie omawianie, obejrzyjcie ostatni film z cyklu filmów o instrumentach muzykoteki szkolnej: Muzykoteka szkolna - instrumenty dęte
Po obejrzeniu filmiku odpowiedz na pytania:
1. Na jakich instrumentach grała grupa młodych osób tropiących instrumenty dęte?
2. Na czym polegało stwierdzenie tytułowe filmu "polędwica na klarnecie"?
Przejdźcie teraz do kuchni i sięgnijcie po butelkę po wodzie. Spróbujcie dmuchnąć do wętrza otworu. Powinien wytworzyć się dźwięk. Podobnie działają instrumenty dęte - strumień przepływającego powietrza przez instrument wytwarza dźwięk :) Można więc powiedzieć, że butelka też jest instrumentem dętym (ale ani nie drewnianym, ani nie blaszanym a dętym plastikowym :D )
Zastanówcie się teraz przez chwilę, jakie przedmioty niebędące instrumentami, działają podobnie jak instrumenty dęte? Oto parę podpowiedzi:
Przejdźmy teraz do podziału instrumentów dętych. Jak zapewne zauważyliście z filmiku, część instrumentów dętych została wykonana z metalu, a część z drewna. Dzięki temu można je zakwalifikować do odpowiednich grup:
Zacznijmy od instrumentów dętych drewnianych. Czy myślicie, że instrumenty dęte drewniane wykonane są w całości z drewna? Pierwszym przykładem, że tak nie jest, jest flet poprzeczny lub saksofon.
Jak sami widzicie, instrumenty te wykonane są z tworzywa metalowego (zazwyczaj ze srebra lub złota). Jednak, że w momencie, gdy powstawała klasyfikacja instrumentów, flety poprzeczne faktycznie były budowane z drewna. Saksofon zaś (powstały później) przynależy do tej grupy ze względu na to, iż powstał jako zmodyfikowany klarnet – instrument z grupy dętych drewnianych. Pozostałe instrumenty dęte drewniane faktycznie w większym stopniu wykonane są z drewna. Do grupy dętych drenianych należą:1. Saksofon
2. Klarnet
3. Flet poprzeczny
4. Obój
5. Fagot
1. Saksofon 2. klarnet 3. flet poprzeczny 4. obój 5. fagot
Posłuchajcie jak brzmią poszczególne instrumenty:
|
SAKSOFON
KLARNET
FLET
OBÓJ
FAGOT
Przybliżymy sobie teraz instrumenty dęte blaszane. Są one w całości wykonane z tzw. blachy. Przyjrzyj się teraz instrumentom dętym drewnianym i dętym blaszanym i zastanów się, na czym przede wszystkim polega różnica między nimi?
Różnice to:
-blaszane są często zawinięte i zawsze mocno rozszerzone na końcu, drewniane zaś raczej proste. -charakterystyczne rozszerzenie na końcu instrumentu nazywamy czarą głosową
Inna ważna różnica związana jest ze sposobem zadęcia: do gry na instrumentach dętych blaszanych potrzebny jest ustnik o lejkowatym kształcie.
W przypadku instrumentów dętych drewnianych sposobów wydobycia dźwięku jest więcej. Najprostszym jest dmuchanie bezpośrednio do instrumentu – jak we flecie prostym, W przypadku fletu poprzecznego dmucha się w otwór ustnika pod pewnym kątem – podobnie jak przy graniu na butelce
Do gry na oboju i fagocie (oraz ich odmianach) potrzebny jest tzw. podwójny stroik – przylegające do siebie 2 płaskie listewki trzcinowe
Z kolei klarnety i saksofony posiadają stroik pojedynczy – 1 płaską listewkę drewnianą przymocowywaną do płaskiej części ustnika instrumentu
Zatem: do podstawowych instrumentów dętych blaszaych należą:
1.waltornia (róg)
2. trąbka
3. puzon
4. tuba
Posłuchajcie jak brzmią poszczególne instrumenty:
Istnieje jeszcze jedna grupa instrumentów dętych - to dęte klawiszowe. Organy i akordeon to też instrumenty dęte – nie dmuchamy w nie jednak, powietrze przepływa przez piszczałki (pojedyncze „flety”), gdyż jest w nie pompowane miechami. Piszczałek jest bardzo dużo – każda nastrojona na inny ton – obsługiwane są za pomocą klawiatury. Dla piszczałek akordeonowych charakterystyczna jest obecność cienkiej blaszki, której drgania są źródłem dźwięku.
Do instrumentów dętych klawiszowych należą:
1. Akordeon
2. Organy
Posłuchajcie jak brzmią te instrumenty:
Dzisiaj mieliście sporo słuchania Odpowiedźcie jedynie na pytanie: Który instrument ze wszystkich grup jest Twoim ulubionym i wyjaśnij dlaczego?
Temat lekcji: Grupy instrumentów: Skok na most, czyli instrumenty strunowe.
Witajcie :)
Dzisiejszą grupą instrumentów jaką poznamy będą instrumenty strudnowe. Ale zanim zaczniemy omawiać je sobie szczegółówo, obejrzyjcie filmik z muzykoteki o młodych bohaterach tropiących instrumenty strunowe: Muzykoteka szkolna - instrumenty strunowe
Po obejrzeniu filmu odpowiedźcie na pytania:
1. Kim jest lutnik?
2. Czym jest preparacja fortepianu?
3. Czy można zagrać na moście?
Teraz przygotujcie sobie gumkę recepturkę i pudełko po zapałkach (bez części zewnętrznej) lub inne pudełko w otwartą górą. Załóżcie gumkę recepturkę wzdłuż pudełka i spróbujcie szarpać za gumkę jakbyście chcieli szarpnąć strunę np. gitary. Czy Wasz instrument wywołuje jakiś dźwięk? Jeśli tak to właśnie stworzyliście prototyp instrumentó strunowych szarpanych. :)
Instrumenty takie wydają dźwięk, kiedy struna zostaje poruszona co wywołuje u niej drgania. Do tych instrumentów zaliczają się:
STRUNOWE SZARPANE:
Zobaczcie i posłuchajcie prezentacji danych instrumentów:
GITARA
HARFA
LUTNIA
MANDOLINA
KLAWESYN
Teraz czas na kolejną grupę instrumentów strunowych - mianowicie STRUNOWE UDERZANE
Do tej grupy instrumentów zaliczamy:
Widzieliście kiedyś wnętrze fortepianu? Zobaczcie jak wygląda i wtedy zrozumiecie dlaczego fortepian jest instruentem strunowym:
W fortepianie znajduje się mnóstwo strun, które są pobudzane poprzez uderzenie klawisza, który kolejno wywołuje w ruch młoteczek a ten z kolei wprawia w ruch strunę. Co ciekawe, dźwięki wysokie mają po trzy struny, żeby było je mocniej słychać (im cieńsza struna tym cichszy dźwięk), namiomiast dźwięki niskie mają tylko jedną strunę za to bardzo grubą. Wyraźnie tę zależność przedstawia ten obrazek:
Ostatnią grupą instrumentów strunowych są instrumenty SMYCZKOWE. Zapewne pierwszy instrument, jaki przyszedł Wam na myśl to skrzypce. I bardzo dobrze, bowiem skrzypce należą do tej grupy instrumentów a wraz z nimi jej większe krewne: altówka, wiolonczela i kontrabas.
Jak sama nazwa wskazuje, by grać na tym instrumencie potrzebujemy smyczka. Smyczek zrobiony jest z końskiego włosia, dewna i metalu. Aby smyczek poprawnie grał musi być odpowiednio naciągnięty oraz posmarowany tzw. kalafonią, czyli mówiąc dosłownie - żywicą.
Czas na podsumowanie.
Tak przedstawia się podział INSTRUMENTÓW STRUNOWYCH:
To teraz czas na zadanie słuchowe:
INSTRUMENTY STRUNOWE - ZADANIE SŁUCHOWE
Posłuchajcie i rozpoznajcie dany instrument (lub grupę) i dopisz do której podgrupy instrumentów strunowych należy (szarpane, uderzane, smyczkowe):
1. .................
2. .................
3. .................
4. ..................
5. ..................
6. ..................
7. ..................
Zadania z odpowiedziami wysyłajcie na mojego maila panikarolinaodmuzyki@gmail.com
Dźwięcznie się żegnam, do usłyszenia! :)
.
Temat lekcji: Grupy instrumentów: Bęben hamulcowy i sprężyna czyli instrumenty perkusyjne.
Witajcie :)
Dzisiejszą grupą instrumentów jaką poznamy będą instrumenty strudnowe. Ale zanim zaczniemy omawiać je sobie szczegółówo, obejrzyjcie filmik z muzykoteki o młodych bohaterach tropiących instrumenty strunowe: Muzykoteka szkolna - instrumenty strunowe
Po obejrzeniu filmu odpowiedźcie na pytania:
1. Kim jest lutnik?
2. Czym jest preparacja fortepianu?
3. Czy można zagrać na moście?
Teraz przygotujcie sobie gumkę recepturkę i pudełko po zapałkach (bez części zewnętrznej) lub inne pudełko w otwartą górą. Załóżcie gumkę recepturkę wzdłuż pudełka i spróbujcie szarpać za gumkę jakbyście chcieli szarpnąć strunę np. gitary. Czy Wasz instrument wywołuje jakiś dźwięk? Jeśli tak to właśnie stworzyliście prototyp instrumentó strunowych szarpanych. :)
Instrumenty takie wydają dźwięk, kiedy struna zostaje poruszona co wywołuje u niej drgania. Do tych instrumentów zaliczają się:
STRUNOWE SZARPANE:
Zobaczcie i posłuchajcie prezentacji danych instrumentów:
GITARA
HARFA
LUTNIA
MANDOLINA
KLAWESYN
Teraz czas na kolejną grupę instrumentów strunowych - mianowicie STRUNOWE UDERZANE
Do tej grupy instrumentów zaliczamy:
Widzieliście kiedyś wnętrze fortepianu? Zobaczcie jak wygląda i wtedy zrozumiecie dlaczego fortepian jest instruentem strunowym:
Oglądając film z muzykoteki szkolnej zetknęliście się z pojęciem "fortepian preparowany". Preparacja to niekonwencjonalne wykorzystanie danego instrumentu, wydonycie z niego dźwięku w sposób nieoczywisty, np wrzucając do instrumentu drobne przedmioty.
Spójrzcie i posłuchajcie przykłady preparowania instrumentu:
A teraz CIEKAWOSTKA? Czy wiecie ile waży fortepian? 1,8 tony! Czyli 1800kg! to tyle samo co dojrzały hipopotam :)
Teraz dwa zdania o znaczeniu strun, ich długości i grubości na brzmienie danego instrumentu:
O strunach w pianinie, fortepianie i klawesynie |
O strunach w gitarze, lutni i mandolinie |
O strunach w harfie |
Ostatnią grupą instrumentów strunowych są instrumenty SMYCZKOWE. Zapewne pierwszy instrument, jaki przyszedł Wam na myśl to skrzypce. I bardzo dobrze, bowiem skrzypce należą do tej grupy instrumentów a wraz z nimi jej większe krewne: altówka, wiolonczela i kontrabas.
Jak sama nazwa wskazuje, by grać na tym instrumencie potrzebujemy smyczka. Smyczek zrobiony jest z końskiego włosia, dewna i metalu. Aby smyczek poprawnie grał musi być odpowiednio naciągnięty oraz posmarowany tzw. kalafonią, czyli mówiąc dosłownie - żywicą.
Ale czy na instrumentach smyczkowych można grać tylko smyczkiem? Otóż nie! Taka technika gry nazywa się pizzicato i z włoskiego oznacza "szarpany" lub "zrywany". Popatrzcie jak wygląda gra pizzicato:STRAUSS - POLKA PIZZICATO Jeśli natiomast instrumenty smyczkowe grają wraz ze skrzypcem mówi się,że grają ARCO (czyt. arko)
Bardzo popularną grupą instrumentów jest kwartet, co od nazwy interwału "kwarta" oznacza liczbę 4. Często można się spotkać z tzw. kwartetem smyczkowym, ale wbrew pozorom nie grają w nim wszystkie instrumenty smyczkowe: w kwartecie smyczkowym dwoi się skrzypce, gra altówka i wiolonczela. Kontrabas ma wolne :)
Czas na podsumowanie.
Tak przedstawia się podział INSTRUMENTÓW STRUNOWYCH:
To teraz czas na zadanie słuchowe:
INSTRUMENTY STRUNOWE - ZADANIE SŁUCHOWE
Posłuchajcie i rozpoznajcie dany instrument (lub grupę) i dopisz do której podgrupy instrumentów strunowych należy (szarpane, uderzane, smyczkowe):
1. .................
2. .................
3. .................
4. ..................
5. ..................
6. ..................
7. ..................
Zadania z odpowiedziami wysyłajcie na mojego maila panikarolinaodmuzyki@gmail.com
Dźwięcznie się żegnam, do usłyszenia! :)
.
Temat lekcji: Grupy instrumentów: Bęben hamulcowy i sprężyna czyli instrumenty perkusyjne.
Witajcie 😊
Dzisiaj
przybliżymy sobie bardziej grupy instrumentów. Bo jak wiecie lub
jeszcze nie wiecie - rodzajów instrumentów na świecie jest okolo 80!
Oczywiście tylko tych podstawowych bo istanieje wiele instrumentów
ludowych, etnicznych czy współcześnie wymyślonych.
Zaczniemy od instrumentów perkusyjnych. Na początek obejrzyjcie filmik:
Posłuchajcie również co o perkusji mówi Wasz równieśnik - miłośnik tego instrumentu:
Zadanie1: Odpowiedz na pytanie:
Jakie instrumenty perkusyjne pojawiły
się w tym filmie?
Teraz
Wasza kolej - znajdźcie instrumenty perkusyjne ukryte w kuchni!
Stwórzcie własną orkiestrę kuchenno-perkusyjną ! niech sąsiedzi z
niepokojem nasłuchują co się dzieje po sąsiedzku 😜
Zadanie 2:
Znajdź
parę "instrumentów" perkusyjnych w swojej kuchni. Na każdym z nim
wykonaj inny, powtarzalny rytm. Zapisz go tataizacją (pod spodem mała
ściąga):
Cała nuta - ta a a a
półnuta z kropką - ta a a
półnuta - ta a
cwierćnuta - ta
ósemka - ti
szesnastka - to
a oto moje kuchenne instrumenty:
bębenek rytm: taa taa
zestaw perkusyjny rytm: ti ta ti ta ta
Bongosy rytm: to to to to to to to to ti ti ta
marakas ryż rytm: ti ti ti ti ti ti ti ti
Próba zgrania orkiestry 😂:
Nie twórzcie nowych
instrumentów-wykorzystajcie to co macie w swojej kuchni (lub ewentualnie w innych pomieszczeniach w domu)
Parę inspiracji dla orkiestry
kuchennej:
Pod spodem notatka do zeszytu:
Instrumenty dzielimy na:
1.Strunowe
2. Dęte
3. Perkusyjne
Instrumenty perkusyjne dzielimy na:
1. o nieokreślonej wysokości dźwięku
2. o określonej wysokości dźwięku
Przykłady instrumentów o nieokreślonej wysokości dźwięków:
1. bęben
2. werbel
3. talerze
4. trójkąt
5. grzechotki, marakasy
6. kołatki, kastaniety
7. drewienka
8. tamburyno
9. Gong
Przykłady instrumentów o określonej wysokości dźwięków:
1. dzwonki
2. matalofon
3. wibrafon
4. ksylofon
5. marimba
6. dzwony
7. kotły
Gotowe zadania wysyłajcie na mojego maila: panikarolinaodmuzyki@gmail.com 😊
Na wykonanie zadania macie 7 dni, czekam do 6 kwietnia!
POWODZENIA!!💪💪💪
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.