02.06.2020r.
Temat lekcji: Sztuka improwizacji głosem. Niebieska muzyka.
O muzyce jazzowej i jej odłamach można mówić godzinami. Istnieje wiele technik oraz sposobów wykonawstwa muzyki jazzowej. Dzisiaj przedstawię Wam odsłonę wokalną jazzu. Ale zanim posłuchamy sobie i przybliżymy największe nazwiska woalistyki jazzowej, warto poznać parę pojęć, z którymi spotkacie się przybliżając sobie ten gatunek muzyki:
Scat (ang. scat singing wym. sket) – dźwiękonaśladowczy sposób śpiewania, charakteryzujący wokalistykę jazzową, polegający na naśladowaniu odgłosów instrumentów oraz zastąpienia tekstu onomatopejami słowopodobnymi.
Blues (tłum. smutek, rozpacz, nazwa pochodzi od koloru "blue", kojarzący się ze smutkiem, przygnębieniem) – gatunek muzyczny oraz forma muzyczna wywodząca się ze społeczności Afroamerykanów z południa USA (tzw. głębokie południe, ang. Deep South).
Tematyka bluesa częstokroć skupia się wokół realistycznie ujętych relacji damsko-męskich (miłość, zazdrość, wierność, samotność). Niejednokrotnie poruszane są wątki podróży, pracy zarobkowej, wolności. W bluesowych tekstach obecny jest też krytyczny akcent społeczny, od nierówności rasowej po kwestie polityczne
Największe nazwiska wokalistyki jazzowej
Kobiece:
Nina Simone
Posłuchaj jak śpiewa Nina Simone LINK
Ellie Fitzgerald
Posłuchaj jak śpiewa Ella Fitzgerald LINK
właściwie Elinore Harris (ur. 7 kwietnia 1915 w Filadelfii, zm. 17 lipca 1959 w Nowym Jorku) – amerykańska śpiewaczka jazzowa; przedstawicielka „miejskiej”, swingowej odmiany wokalistyki jazzowej.
ŻyciorysHoliday nie należał do najprzyjemniejszych, być może rzeczy, których doświadczyła wpłynęły na jej niepowtarzalny styl śpiewu i charakter jej utworów.
Kiedy się urodziła, jej matka miała 13 lat, a ojciec 15. Gdy miała 11 lat została zgwałcona przez sąsiada, który dostał karę 3 miesięcy pozbawienia wolności. Jako ofiara gwałtu została przeniesiona do katolickiego domu dziecka (z którego później uciekła) celem jej ochrony i sprawowania nad nią opieki jako świadka przestępstwa w trakcie procesu karnego. Po przeprowadzce wraz z matką do Nowego Jorku, dostała pracę jako wokalistka w jednym z klubów Harlemu, co spowodowało, że zaczęła poświęcać muzyce coraz więcej uwagi.
Posłuchaj jak śpiewa Billie Holiday LINK
Męskie
Chet Baker
Posłuchaj jak śpiewał i grał na trąbce Chet Baker LINK
Nat King Cole
właśc. Nathaniel Adams Coles (ur. 17 marca 1919 w Montgomery, zm. 15 lutego 1965 w Santa Monica) – amerykański pianista jazzowy i piosenkarz.
Urodził się w Stanach Zjednoczonych w Montgomery, najprawdopodobniej 17 marca 1919. Ten amerykański czarnoskóry muzyk jazzowy, obdarzony ciepłym głosem o pięknej barwie i głębi, rozpoczął karierę jako pianista, później jednak wsławił się balladami.Palił trzy paczki papierosów dziennie. Utrzymywał, że dym tytoniowy pozwala zachować mu specyficzną barwę głosu. W efekcie nałogu zmarł przedwcześnie na raka płuca w wieku 45 lat.
Posłuchaj jak śpiewał i grał na fortepianie Nat King Cole LINK
Ray Charles
właśc. Ray Charles Robinson (ur. 23 września 1930 w Albany, zm. 10 czerwca 2004 w Beverly Hills) – amerykański wokalista, muzyk i pianista, uważany za artystę, który ukształtował rhythm and blues. Charles wprowadził pełne uczuć brzmienie do muzyki country oraz popularnej. Frank Sinatra określił Charlesa mianem „jedynego prawdziwego geniusza w tym biznesie”. W 2004 roku magazyn muzyczny Rolling Stone umieścił muzyka na miejscu 10. listy 100 największych artystów wszech czasów oraz na miejscu 2., sporządzonej w 2008 roku listy 100 największych wykonawców wszech czasów. Krótko po śmierci ukochanego brata mały Ray zaczął widzieć coraz słabiej. Zmiany postępowały na tyle szybko, że już w wieku 7 lat całkowicie stracił wzrok. Według lekarzy, chłopiec cierpiał prawdopodobnie na jaskrę, która nieleczona w krótkim czasie uczyniła z Raya osobę niewidomą.
Posłuchaj jak śpiewa i gra na fortepianie Ray Charles LINK
Zadanie:
Poszukajcie własnego standardu jazzowego, który najbardziej przypadł Wam do gustu.
26.05.2020r.
Temat
lekcji: Sztuka improwizacji - muzyka jazzowa.
O
improwizacji słów kilka:
Improwizacja
jazzowa elektryzuje-pojawia się coś z niczego, powstaje na bieżąco, bez
przygotowania. Rozbrzmiewają dźwięki, których wcześniej nie było
i które, jeśli się ich nie nagra, już nigdy w takim kształcie
melodycznym, harmonicznym i rytmicznym się nie powtórzą. Ta
ulotność sprawia, że jazzowa improwizacja pociąga wielu
słuchaczy, którzy chcą przeżyć coś wyjątkowego i unikalnego.
Jazz taką możliwość daje.
Czy
jednak rzeczywiście improwizator jazzowy gra z niczego, na bieżąco,
bez przygotowania? Zanim odpowiemy na to pytanie – małe ćwiczenie.
Ćwiczenie:
Wykorzystując cztery wyrazy – na przykład sikorka,
gałąź,
karmnik,
ziarno
– trzeba wymyślić historyjkę, w której te słowa się pojawią.
Jak to zrobić? Możliwości jest wiele: można zacząć opowieść i
wprowadzać wyrazy w podanej wyżej kolejności, można zacząć od
końca albo w zupełnie dowolny sposób. Można wybrać jedno słowo,
które będzie bohaterem opowieści (np. sikorka), albo wszystkie
traktować jednakowo. Można podać różnorodne szczegóły (sikorką
może być bogatka z żółto-czarnym brzuszkiem albo czubatka z
nastroszonymi piórkami na małej główce), albo ograniczyć się do
podstawowych informacji. Rozmiar, charakter i nastrój opowieści
będzie zależał od wyobraźni, pomysłowości, nastroju narratora,
a także od jego znajomości języka polskiego.
Z
jazzem jest podobnie. Słuchacze mogą mieć wrażenie, że muzyk
jazzowy improwizuje „z niczego”. Tymczasem na jazzową
improwizację składają się długie godziny, dni, a najczęściej
lata poznawania języka jazzu.
Improwizacja
jazzowa jest to zatem muzyczna opowieść tworzona tu i teraz, na
bieżąco, ale poprzedzona nauką języka jazzu i odpowiednim
przygotowaniem do koncertu. To język uniwersalny, znają go wszyscy
jazzmani, niezależnie od tego czy pochodzą ze Stanów
Zjednoczonych, czy na przykład z Polski.
Louis Armstrong |
Jazz powstał w okolicach 1900. roku na południu Stanów Zjednoczonych. Jego głównym ośrodkiem był Nowy Orlean. W początkach dominowały big bandy grające w stylu Dixieland. Nazwę tę zaczerpnięto od zespołu, który jest pierwszy na liście. Z tego stylu wyrastał między innymi Louis Armstrong.
Jazz nowoorleański
Interesujące jest to, że na przestrzeni lat jazzmani nieco inaczej podchodzili do improwizacji. W jazzie nowoorleańskim (od ok. 1920 r.) temat kompozycji był grany najczęściej przez trębacza, któremu jednocześnie towarzyszyli klarnecista i puzonista. Zadaniem tych dwóch muzyków było improwizowanie wokół głównego tematu trębacza, komentowanie go, dyskutowanie z nim. W ten sposób tworzyła się charakterystyczna sekcja melodyczna, z trzema niezależnymi, ale uzupełniającymi się głosami. Potem pojawiały się chorusy solowe, choć pojawiały się też chorusy improwizacji grupowej, gdzie trębacz już nie musiał grać głównej melodii i mógł już na jej temat, razem z klarnecistą i puzonistą, improwizować. Tak jak Louis Armstrong (najbardziej znany trębacz, wieczny entuzjasta oraz twórca hitu What a wonderfull world) i jego muzycy z zespołu w When the Saints Go Marchin in. (Zauważcie, że w tych improwizacjach pojawia się dużo motywów z głównej linii melodycznej).
JAZZ NOWOORLEAŃSKI - POSŁUCHAJ
Swing
O ile w jazzie nowoorleańskim daje się słyszeć ciągłą improwizację, o tyle w swingu słychać wyraźnie motywy skomponowane i zaaranżowane przeplatające się z partiami improwizowanymi. Swing to przede wszystkim muzyka orkiestr jazzowych (tzw. big-bandów), gdzie warto się wsłuchać we współbrzmienia sekcji (ostre trąbki, aksamitne saksofony czy ciemne puzony)
Jazz nowoczesny - bebop
Dla muzyków grających bebop aranżacja w ogóle nie była ważna, liczyła się przede wszystkim improwizacja – możliwie trudna, nieoczywista, wyrafinowana. Muzycy bebopowi chcieli grać szybciej, mocniej, w bardziej skomplikowany sposób niż ktokolwiek przed nimi. Dla miłośników jazzu nowoorleańskiego i swingu te eksperymenty były zbyt śmiałe, ale dla wielu melomanów to właśnie bebop pokazał prawdziwy potencjał muzyki jazzowej, śmiało poszukującej nowych brzmień, nowych rozwiązań, nowych możliwości. Dobrze słychać to w grze pianisty Buda Powella…
Te przykłady pokazują, że język jazzu zmieniał się na przestrzeni lat, zmieniała się także improwizacja oraz podejście do utworów, na podstawie których się improwizuje. Przez lata część z nich stała się tak popularna, że stały się standardami jazzowymi – utworami, które po prostu trzeba było znać, by móc swobodnie muzykować z innymi jazzmanami.
Free jazz - totalna jazda bez trzymanki
Najtrudniejszym gatunkiem jazzu jest właśnie free jazz. Słuchając tego rodzaju jazzu ma się wrażenie bałaganu, totalnej przypadkowości brzmienia, jednak muzycy freejazzowi mają do dyspozycji krótkie motywy, które stanowią punkt wyjścia ich improwizacji, mogą umówić się na granie wokół określonych dźwięków, operować kontrastami (cicho-głośno, ostro-łagodnie, grupowo-solistycznie). Dlatego też nawet free jazz nie jest zupełnie wolny od ograniczeń nakładanych na improwizatora: ogromny stopień swobody (free to po angielsku wolność), łączy się z ograniczeniami języka, które sprawiają, że free jazz pozostaje jazzem.
Tak powstawały największe standardy i nurty jazzu - jego odłamów i podgatunków jest naprawdę sporo. Na kolejnej lekcji przybliżymy sobie formę woklano-instrumentalną w jazzie oraz czym jest blues oraz poznacie wspołczesnych wykonawców muzyki jazzowej.
Czy znacie jakiś przedstawicieli muzyki jazzowej? Jakie instumenty można najczęściej spotkać w muzyce jazzowej?
18.05.2020r.
Temat lekcji: Muzyka Słowian.
Dzisiaj przybliżymy sobie czym jest muzyka Słowian, co oznacza pojęcie "world music" i etno oraz wybierzemy się w muzyczną podróż szlakiem Słowian wschodnich, zachodnich oraz południowych.
Muzyka etno, czyli inaczej world music
Macedoński strój ludowy |
World music (z ang. muzyka świata) – szerokie pojęcie obejmujące swym zakresem głównie muzykę ludową, bądź muzykę nią inspirowaną, ale również muzykę zbliżoną stylistycznie do popularnej muzyki rozrywkowej, niezależnie od miejsca jej tworzenia.
Trudno dokonać innego podziału world music na style muzyczne, niż czysto geograficzne wyodrębnienie muzyki tworzonej w poszczególnych krajach lub krainach geograficznych. Muzyka folk traktowana jest jako muzyka europejska. W literaturze spotyka się często podział na muzykę folk, czyli europejską muzykę ludową, i muzykę etniczną, czyli pozostałą muzykę ludową z "reszty świata".
Muzyka Słowian
Grupa wokalna Vinochok |
Wśród Słowian wyróżnia się ponad 140 grup etnicznych o bardzo zróżnicowanej liczebności. Wszystkie te grupy według kryterium geograficznego dzieli się na trzy główne odłamy:
Słowian zachodnich – Serbołużyczan, Polaków, Czechów i Słowaków
Słowian wschodnich – Białorusinów, Rosjan, Ukraińców i Rusinów
Słowian południowych – Boszniaków, Bułgarów, Chorwatów, Czarnogórców,
Macedończyków, Serbów i Słoweńców
Słowianie zachodni
Zwyczaje i obrzędy- Noc kupały (inaczej Sobótka)
Noc kupały przypada wraz z kalendarzowym rozpoczęciem lata |
Noc kupały to słowiański odpowiednik znanych nam Walentynek. Jest to święto przypadające na najdłuższą noc w roku - czyli około 21-22 czerwca. W trakcie radosnych zabaw odbywały się różnego rodzaju wróżby i tańce. Dziewczęta puszczały w nurty rzek wianki z zapalonymi świecami. Jeśli wianek został wyłowiony przez kawalera, oznaczało to jej szybkie zamążpójście. Jeśli płynął, dziewczyna nieprędko miała wyjść za mąż. Jeśli zaś płonął, utonął lub zaplątał się w sitowiu, wróżyło to staropanieństwo.Sobótce towarzyszy oczywiście śpiew, taniec i muzyka. Znane są również tradycyjne tańce wokół ognia.
NOC KUPAŁY (SOBÓTKA)
Słowianie wschodni
Grupa taneczna w tradycyjnych rosyjskich strojach ludowych |
Często słyszy się powiedzenie "słowiańska melancholia" - i nie można temu zaprzeczyć bo osoby zamieszkujące kraje słowiańskie uznaje się za bardziej melancholijne niż osoby pochodzące np z Hiszpanii, Włoch czy Portugalii. Tę wspomnianą melancholię bardzo wyraźnie słychać w muzyce. Melodie słowiańskie są bardzo śpiewne, często utrzymane w tonacji mollowej (czyli smutnej). Posłuchajcie przykładów tej słowiańskiej melancholii:
Rosyjska pieśń "Czarny kruk"
Tradycyjny rosyjski taniec "Beriozka"
słynna pieśń "Kalinka" wraz z baletem
tradycyjna Ukraińska pieśń "oj czorna ja se czorna"
Słowianie południowi; inaczej muzyka bałkańska
Grupa Barcelona Gypsy Balkan Orchestra |
Muzykę bałkańską, w przeciwieństwie do muzyki słowian wschodnich i zachodnich, cechuje większa rytmiczność, skoczność, jest zdecydowanie bardziej żywa i radosna. Charakteryzuje się także skomplikowanym rytmem oraz nieparzystym metrum np (7/8 siedem ósmych), co dla zwykłego słuchacza może być problematyczne w wysłyszeniu lub wykonaniu.
tradycyjna pieśń bułgarska
Serbia i słynny Goran Bregovic
Bałkańska muzyka taneczna
Podsumowanie/Zadanie
A Wam muzyka których Słowian najbardziej przypadła do gustu? Odpowiedźcie na to pytanie w paru zdaniach.
Poszukaj utworów/zespołu wykonującą muzykę słowiańską dowolnego regionu (wschodni, zachoni, południowi). Podeślij do mnie link z wybraną przez siebie muzyką.
12.05.2020r.
Temat lekcji: Muzyka programowa.
Lekcję zaczniemy od zagadki muzycznej:
Zagadka muzyczna
Czy słuchając tego utworu, coś sobie wyobrażaliście?. Jeśli tak – zapiszcie swoje pozamuzyczne skojarzenia (nie chodzi o skojarzenia typu "słyszę skrzypce"). Zapiszcie je w punktach, w formie skrótowej, zwracając uwagę na ich różnorodność.
A czy generalnie muzyka jest „o czymś”?
Zdarza się, iż kompozytor opatruje swe dzieło jakimś muzycznym tytułem, który ma pobudzić wyobraźnię słuchacza w sposób jednoznaczny, czasem nawet załącza dokładny opis tego, co w niej odmalował. Tego rodzaju muzykę nazywamy programową.
Zdradzę teraz tytuł utworu, którego słuchaliśmy- była to 2 część "Zimy" z 4 Pór Roku Vivaldiego. Opis tej części Zimy jest następujący: pada śnieg (pizzicata smyczków-czyli granie palcem po strunach) – na dworze zimno i mróz, ale w domu przy kominku jest ciepło i przyjemnie (melodia skrzypiec solo). Posłuchajcie tego utworu raz jeszcze. Zastanówcie się, czy w takim razie Wasze własne, wcześniejsze skojarzenia należy uznać za „nietrafne” czy „gorsze”? Oczywiście, że nie, ponieważ w tym wypadku muzyka nie przekazywała treści w sposób jednoznaczny. Na tym polega piękno języka muzycznego, że jest on uniwersalny i każdy może rozumieć go na swój własny sposób.
Ilustracyjność
Zdarza się jednak, iż kompozytor stara się jak najbardziej realistycznie oddać swą muzyką zjawiska pozamuzyczne. Muzyka nabiera wówczas charakteru ilustracyjnego. Posłuchajcie tych przykładów muzycznych, po prezentacji każdego z nich podzielcie się wrażeniami oraz wyraźcie opinie, czy ta muzyka rzeczywiście dzwierciedlała nadany jej tytuł?
- C. Janequin Śpiew ptaków: odgłosy ptaków LINK
- L. van Beethoven VI Symfonia, cz. II, fragment od 12:35: również odgłosy ptaków LINK
- M. Musorgski Taniec kurcząt w skorupkach LINK
Za chwilę usłyszycie trzy przykłady muzyczne ilustrujące to samo zjawisko – wschód słońca. Waszym zadaniem będzie ocenienie, który z nich był najbardziej przekonujący:
- J. Haydn Symfonia nr 6 „Poranek” – wstęp LINK
- M. Ravel Dafnis i Chloe – początek II suity: Wschód słońca LINK
- E. Grieg - Poranek IV część suity "Peer Gynt" LINK
czy prezentowane fragmenty miały jakąś cechę wspólną? Zwróćcie uwagę czy dynamika (głośność) wciąż była taka sama? Jakie emocje towrzyszyły Wam podczas słuchania tych utworów?
Muzyka programowa oraz ilustracyjna potrafi wspaniale rozbudzić wyobraźnię poprzez zasugerowanie dźwiękami pewnych zjawisk czy wydarzeń. Jest to tzw muzyka opisująca coś bez użycia słów. I to jest jej piękno. A czy Wy znacie jakieś przykłady innej muzyki programowej lub ilustracyjnej? Jeśli tak to podzielcie się nią! :)
05.05.2020r.
Temat lekcji: Muzyczny trening.
Moi Drodzy,
Ostatnio sporo dowiedzieliście się o muzyce filmowej. Wykonaliście wapaniałe prezentacje na temat Waszej ulubionej muzyki filmowej oraz musicalach, operetkach i rewiach. Czas, by teraz poćwiczyć trochę to, z czego składa się zapisanie tych wsapaniałych dzieł - czyli trenujemy umiejętność pisania i odczytywania nut.
Trening 1
Podpisz tatizacją poniższy rytm:
Tutaj mała podpowiedź:
Trening 2
Odczytaj z tataizacji rytm i zapisz go na pięciolinii (UWAGA! pamiętaj, ze rytm zapisujemy zawsze na pierwszym polu! Czyli na dźwięku f1).
Trening 3
Podpisz nazwami LITEROWYMI nazwy dźwięków (UWAGA! zobacz, że przy kluczu wiolinowym jest jeden bemol na wysokości nuty h1. Oznacza to, że każdy dźwięk h (zarówno ten na trzeciej linii jak i ten dopisany pod pierwszą linią), będzie się nazywał b a nie h! :)
Ponadto przy dźwięku c jest krzyżyk, co zmienia jego nazwę na cis - nazwa ta obowiązuje każdy dźwięk c w danym takcie. Wszystko jasne ? :) Wytłumaczę na przykładach:
Trening 4
Spróbuj zagrać ostatnią melodię na instrumencie (jeżeli nie posiadasz żadnego w domu - możesz ściągnąć aplikację np perfect piano lub wpisać w wyszukiwarkę google piano online, a następnie spróbuj odgadnąć skąd pochodzi ta melodia?
Spróbuj nagrać swoje wykonanie tej melodii i wysłać do mnie jako mp3.
I po treningu! Teraz czas na relaks :) Posłuchajcie sobie Waszego ulubionego utworu - możecie się nim ze mną podzielić :)
28.04.2020r.
Temat: Twórcy muzyki filmowej.
Witajcie.
Dzisiaj podsumujemy sobie temat muzyki filmowej: czym ona różni się od muzyki klasycznej? kto komponuje muzykę filmową? Czy cisza też jest muzyką?Czy ja też mogę zostać kompozytorem muzyki filmowej?
Wprowadzenie
Najpierw parę słów o muzyce filmowej ogólnie. Wiecie doskonale,że muzyka to sztuka piękna, która działa na nasze zmysły i emocje - gdy słuchamy muzyki melancholijnej - stajemy się przygnębieni i smutni, gdy zaś słuchamy muzykę radosną -odczuwamy szczęście, spokój. Muzyka wyraża to, co skrywa nasza dusza, potrafi nas zmotywować, dodać otuchy, pocieszyć. Doskonale z tego zdają sobie sprawę kompozytorzy muzyki filmowej - znają znaczenie muzyki i poprzez nią starają się jak najlepiej wyrazić emocje danej sceny filmowej. Do stworzenia muzyki filmowej, kompozytor potrzebuje przede wszystkim poznac SCENARIUSZ danego filmu - trudno komponować nie znając fabuły.
Polscy kompozytorzy muzyki filmowej
Wojciech Kilar
– polski pianista, kompozytor muzyki poważnej i filmowej. Kawaler Orderu Orła Białego.
Data i miejsce urodzenia: 17 lipca 1932, Lwów, UkrainaData i miejsce śmierci: 29 grudnia 2013, Katowice
Skomponował muzykę do ponad 150 filmów! Współpracował z największymi polskimi i zagranicznymi reżyserami, takimi jak Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, czy Roman Polański. Oto przykłady muzyki filmowej Wojciecha Kilara:
WOJCIECH KILAR - MUZYKA DO FILMU "PIANISTA"
WOJCIECH KILAR - MUZYKA DO FILMU "PAN TADEUSZ"
WOJCIECH KILAR - MUZYKA DO FILMU "SMUGA CIENIA"
Michał Lorenc
Urodził się w 1955 roku, kompozytor muzyki filmowej; samouk; jest autorem muzyki do wielu polskich i zagranicznych filmów; był wielokrotnie nagradzany na festiwalach w Polsce i zagranicą. Pisze muzykę zarówno do filmów jak i seriali
MICHAŁ LORENC - TANIEC ELENY Z FILMU "BANDYTA"
MICHAŁ LORENC - MUZYKA DO FILMU "PSY"
Zagraniczni kompozytorzy muzyki filmowej
Ennio Moricone
-jest autorem muzyki do ponad 400 filmów. Współpracował z największymi twórcami kina. Z niektórymi tworzył niezwykłe duety reżyserko kompozytorskie — genialne dzieła Sergia Leone, czy znakomite filmy Giuseppe Tornatore w połowie nie były by tak dobre, gdyby nie muzyka Mistrza.
ENNIO MORICONE - MUZYKA DO FILMU "MALENA"
ENNIO MORICONE - MUZYKA DO FILMU "MISJA"
John Williams
-amerykański kompozytor, głównie muzyki filmowej, dyrygent i pianista. Stworzył muzykę do prawie stu filmów.
W początkach swojej działalności tworzył głównie muzykę do seriali telewizyjnych. Później pojawiło się wiele produkcji, do których Williams skomponował muzykę min. Szczęki, a następnie Gwiezdne wojny. Napisał także muzykę do trzech pierwszych części ekranizacji książek o Harrym Potterze.
JOHN WILLIAMS DYRYGUJE SWOIM MARSZEM IMPERIALNYM
MUZYKA ZE STAR WARS Z NIESPODZIANKĄ
JOHN WILLIAMS - MUZYKA DO FILMU "HARRY POTTER" - nie musicie oglądać całości
JOHN WILLIAMS - LISTA SCHINDLERA (WZRUSZENIE FAGOCISTKI) - sami widzicie jakie emocje może wywołać muzyka... oto dowód
Hans Zimmer
-niemiecki kompozytor muzyki filmowej, zdobywca Nagrody Akademii Filmowej za ścieżkę dźwiękową do filmu Król lew (1995) i dwóch Nagród Grammy za muzykę do filmów Karmazynowy przypływ (1996) i Mroczny rycerz (2009).
Przez blisko trzydzieści lat napisał muzykę do ponad 120 filmów.
HANS ZIMMER - MUZYKA DO FILMU "KRÓL LEW"
FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ - HANS ZIMMER "KRÓL LEW"
HANS ZIMMER - PIRACI Z KARAIBÓW
Znaczenie ciszy w muzyce oraz najważniejsze cechy i funkcje, które charakteryzują muzykę filmową.
Cechy i funkcje muzyki w filmie występują obok dialogów mówionych oraz efektów akustycznych, z którymi tworzy spójną warstwę dźwiękową. Warto wspomnieć również o ciszy, która ma wpływ na to, jak odbieramy otaczające ją dźwięki. Charakterystyczne dla muzyki filmowej jest jej podporządkowanie względem treści filmu, co sprawia, że jej charakter zmienia się wraz z nastrojem scen. Z tego samego powodu ma ona fragmentaryczny charakter i nie jesteśmy w stanie określić jej formy, tak jak ma to miejsce w muzyce autonomicznej. Muzyka filmowa wprowadza nas w atmosferę danego filmu, odzwierciedla stany emocjonalne i uczucia bohaterów. Jednocześnie komentuje i interpretuje wydarzenia, niejednokrotnie przekazując nam pewne treści, które nie wynikają jednoznacznie z tego, co widzimy (np. nastrój bohaterów, zbliżające się niebezpieczeństwo). Muzyka zapewnia także ciągłość pomiędzy kolejnymi ujęciami, dopasowując się do rytmu montażu.
Podsumowanie – eksperyment
Spróbujmy się przekonać, jak bardzo muzyka jest w stanie manipulować naszymi emocjami, a w ten sposób zmienić nasze postrzeganie danej sceny filmowej. Obejrzyjcie poniższy filmik a następnie przeczytajcie treść zadania domowego: JAK MUZYKA MOŻE ZMIENIĆ ZNACZENIE FILMU
Praca domowa
Zauważyliście jakie znaczenie dla danej sceny nadaje jej muzyka.
Obejrzyjcie wybraną scenę ze swojego ulubionego filmu z muzyką, a następnie bez muzyki (wyciszając całkowicie dźwięk). Krótko scharakteryzuj funkcję muzyki w tym fragmencie.
Spróbój do wybranej sceny filmowej podłożyć inną muzykę niż w oryginale (wyciszając dźwięk i równolegle odtwarzając inne nagranie) i opisz uzyskany efekt.
Temat: Muzyka filmowa i jej znaczenie.
Witajcie.
Dzisiaj temat niezwykle interesujący i ważny - mowa bowiem o muzyce filmowej. Jak zapewne zwróciliście uwagę, muzyka pojawia się w każdym filmie. Czasem zapada nam w pamięć a czasem nawet nie zwracamy na nią uwagi. Ale warto wiedzieć jak ważne znaczenie do obioru filmu ma właśnie muzyka. Może ona fantastycznie oddać emocje danej sceny lub całkowicie zmienić jej interpretacje. Ale zacznijmy od początku.
Początek muzyki filmowej
Niegdyś do filmów grywano muzykę na żywo podczas ich projekcji. Taką osobą, która grała muzykę do filmów na żywo był taper - był to zazwyczaj pianista, który często improwizował bądź korzystał z gotowych materiałów nutowych. Taperzy byli znani w epoce kina niemego (koniec XIX wieku i początki XX wieku) Posłuchajcie krótkiej historii kina niemego HISTORIA KINA NIEMEGO
Rola muzyki w filmie
Czy potrafilibyście podać przykład filmu, w którym w ogóle nie pojawia się muzyka? Prawdopodobnie będziecie mieli z tym trudność, ponieważ muzyka jest nieodzownym elementem praktycznie każdej produkcji filmowej.
ZADANIE
Posłuchaj wybranego fragmentu muzyki filmowej WŁADCA PIERŚCIENI - DRUŻYNA PIERŚCIENIA a następnie spróbuj odpowiedzieć na pytania:
nr 1 postaraj się scharakteryzować samą muzykę, czyli wypisać jak najwięcej jej cech (m.in. styl, nastrój, instrumentacja).
nr 2 skup się na wypisaniu jak największej liczby funkcji, jakie pełni muzyka w wybranym fragmencie (np. komentowanie wydarzeń, oddziaływanie na widza).
nr 3 wypisz wszystkie elementy dźwiękowe, które nie są muzyką (np. śpiew ptaków, mowa) i zastanow się nad ich rolą.
pytania pomocnicze: W jaki stylu utrzymana była przedstawiona muzyka? Czy przeznaczona była na orkiestrę czy na instrumenty solowe? Jakie instrumenty grały główną melodię? Czy jesteśmy w stanie określić formę muzyki? W jakim metrum utrzymana była muzyka? W jaki sposób muzyka zmieniała się na przestrzeni obejrzanego fragmentu? Czy była to muzyka ilustracyjna czy stanowiła rodzaj kontrapunktu, uzupełniając treść filmu? Czy była ona słyszana przez bohaterów filmowych? Jeżeli nie, jakie było jej źródło? Jakie emocje wyrażała? Czy wybrzmiewała w tym samym czasie, co dialogi? Jaki był stosunek muzyki do efektów dźwiękowych? Jaka była rola ciszy?
CIEKAWOSTKA: Howard Shore za muzykę do Władcy Pierścieni otrzymał swoją pierwszą w życiu statuetkę Oscara, czyli najważniejszej amerykańskiej nagrody filmowej.
Najważniejsze cechy oraz funkcje muzyki w filmie
Funkcja muzyki w filmie występuje obok dialogów mówionych oraz efektów akustycznych, z którymi tworzy spójną warstwę dźwiękową. Warto wspomnieć również o ciszy, która ma wpływ na to, jak odbieramy otaczające ją dźwięki. Charakterystyczne dla muzyki filmowej jest jej podporządkowanie względem treści filmu, co sprawia, że jej charakter zmienia się wraz z nastrojem scen. Z tego samego powodu ma ona fragmentaryczny charakter i nie jesteśmy w stanie określić jej formy, tak jak ma to miejsce w muzyce autonomicznej. Muzyka filmowa wprowadza nas w atmosferę danego filmu, odzwierciedla stany emocjonalne i uczucia bohaterów. Jednocześnie komentuje i interpretuje wydarzenia, niejednokrotnie przekazując nam pewne treści, które nie wynikają jednoznacznie z tego, co widzimy (np. nastrój bohaterów, zbliżające się niebezpieczeństwo). Muzyka zapewnia także ciągłość pomiędzy kolejnymi ujęciami, dopasowując się do rytmu montażu.
Muzyka diegetyczna oraz motyw przewodni
W zależności od tego, czy muzyka ma swoje źródło w świecie przedstawionym (tzw. diegezie), a tym samym jest słyszana przez bohaterów filmu, nazywamy ją muzyką diegetyczną bądź niediegetyczną. Muzyka diegetyczna to np. piosenka nucona przez głównego bohatera bądź muzyka grana przez kapelę podczas zabawy tanecznej. Muzyka niediegetyczna to autorski komentarz kompozytora do rozgrywających się na ekranie wydarzeń. To właśnie na niej głównie skupiliśmy dzisiaj naszą uwagę.
Czasami kompozytorzy celowo powtarzają niektóre motywy muzyczne na przestrzeni całego filmu, żeby przekazać widzom dodatkowe informacje na temat fabuły. Wysłuchany przez nas motyw Shire będzie powracał w całej trylogii Władcy Pierścieni za każdym razem, kiedy bohaterowie będą powracać do tego miejsca, nawet tylko w myślach bądź marzeniach sennych.
Taki motyw, który związany jest z danym miejscem, przedmiotem, bohaterem bądź ideą nazywany jest w muzyce filmowej motywem przewodnim. Towarzyszy on danemu elementowi fabuły i rozwija się bądź zmienia razem z nim (np. poprzez zmianę instrumentacji czy tonacji).
Obejrzyjcie również podsumowanie roli muzyki w filmie w wypowiedzi specjalisty:
ZADANIE
Wyszukaj przykładu muzyki diegetycznej, niediegetycznej oraz motywu przewodniego w wybranym przez siebie filmie (bądź filmach) i opisz je w parcu zdaniach.
Odpowiedzi przesyłajcie mi na platformę google classroom :)
Temat: Najsłynniejsze operetki, musicale i rewie.
Witajcie 😉
Dzisiaj poznamy najsłynniejsze operetki, musicale i rewie (widowiska muzyczne).
O wszystkim, o czym będziemy dzisiaj mówić, będziecie mogli przeczytać w podręczniku na stronach 106-111. OPERETKA
To to samo co scenariusz w filmie lub przedstawieniu teatralnym. Każda opera, operetka, musical posiada swoją fabułę, którą zapisuje się w muzycznym scenariuszu - czyli librettcie.
Posłuchajcie teraz najsłynniejszych fragmentów ze znanych operetek.
PODGLĄD PRZYGOTOWAŃ DO OPERETKI Z OPERY KRAKOWSKIEJ
Opowiedz na pytanie:
W jakim języku była wykonywana ta operetka? Czy zrozumiałeś słowa?
O kolejnych operetkach przeczytacie tutaj:
ZEMSTA NIETOPERZA
ZEMSTA NIETOPERZA-CAŁE WIDOWISKO
ORFEUSZ W PIEKLE - SŁYNNY KANKAN
KSIĘŻNICZKA CZARDASZA
KSIĘŻNICZKA CZARDASZA - CAŁY SPEKTAKL
Odpowiedz na pytanie:
Która operetka podobała Ci się najbardziej i dlaczego?
Omówimy sobie teraz najsłynniejsze musicale. Różnią się one od operetek tym, że muzyka i taniec traktowane są na równi oraz często w musicalach nie śpiewa się głosem klasycznym (operowym), tylko zwykłą, tradycyjną emisją głosu.
Więcej poczytajcie tutaj:
FRAGMENT Z MUSICALU "PIOTRUŚ PAN"
METRO CAŁY MUSICAL
METRO - SZYBA
Musical ten będzie wystawiany w Krakowie w Tauron Arenie 15 maja 2020 :)
UPIÓR W OPERZE
UPIÓW W OPERZE - WERSJA POLSKA
KOTY "MEMORY"
Niedawno musical doczekał się wersji filmowej. Można go obejrzeć w kinach a być może na niektórych stronach w internecie :)
Odpowiedz na pytanie:
Który musical podobał Ci się najbardziej i dlaczego?
Nadszedł czas, by omówić najsłynniejsze rewie. Rewia od operetki i musicalu różni się tym, że występujące w niej piosenki nie łączą się z żadną historią, jest dużo tańca a jedną w główniejszych ról odgrywają kostiumy. Ma być głośno, wesoło, kolorowo!
Zadanie: Poszukaj samodzielnie fragmentu z wybranej rewii. Opisz po krótce obejrzany fragment.
Zadanie: Odszukaj dostępnych w internecie informacji na temat wybranego przez Ciebie musicalu, rewii lub operetki a następnie przygotuj prezentacje multimedialną na wybrane przez Ciebie widowsiko. Prezentacja powinna zawierać:
-nazwiska twórców oraz najwybitniejszych wykonawców poszczególnych ról,
-treść libretta,
-okoliczności powstania.
Na wykonanie zadań macie dwa tygodnie (do 21 kwietnia). Gotowe prace wysyłajcie na mojego maila panikarolinaodmuzyki@gmail.com
Trzymajcie się zdrowo i pozdrawiam!
Powodzenia ✊😊
Temat: Etnofonie - tropem polskiego folkloru.
-muzyka etno
- folklor
-etnografia
Poznamy kim był Oskar Kolberg, oraz przypomnimy sobie polskie tańce ludowe.
Zadanie 1
Jakie znasz polskie tańce ludowe? Wymień wszystkie.
Zaczniemy od przybliżenia polskiego tańca: kujawiaka. Obejrzyj i posłuchaj kujawiaka w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca "Nowa Huta" - zespołu działającego przy Nowohuckim Centrum Kultury.
Kujawiak Zespół Pieśni i Tańca Nowa Huta
Zadanie 2
Opisz jaki charakter ma kujawiak. Czy jest w tonacji mollowej (smutnej) czy durowej (wesołej)? Jakie ma metrum?
Istnieje wiele polskich zespołów wykonujących muzykę folk w niecoo unowocześnionej wersji. Oto przykłady:
chór bez batuty - Czerwone jabłuszko
Rokiczanka - Lipka
Brathanki - gdzie ten, który powie mi
Kapela ze wsi Warszawa
Zajrzyj do podręcznika na stronę 98 (jeśli nie masz w domu podręcznika - wysyłam zdjęcie).
Zadanie 3
-Zaśpiewaj piosenkę "Czerwone jabłuszko" - możesz dla ułatwienia włączyć sobie nagranie Chóru bez batuty,
- podpisz dźwięki nazwami literowymi (c, d, e, f (fis), g, a, h, c2). Zauważ, że przy kluczu znajduje się jeden krzyżyk - fis, to znaczy, że każdy dźwięk f będzie się nazywał fis. Tutaj mała ściąga:
Przeczytaj notatki ze strony 99-101 (wysyłam skan:)
Oberek ZPiT Mazowsze
Zadanie 4
Opisz charakter tego tańca.
Pzeczytajmy coś o oberku:
Wielu polskich kompozytorów, w tym wspominiamy na poprzednich lekcjach Chopin, inspirowali się polskim folklorem. Oto przykład oberka Grażyny Bacewicz na skrzypce z towarzyszeniem fortepianu:Grażyna Bacewicz - oberek G-dur
Również wielki kompozytor przełomu XIX i XX wieku - Karol Szymanowski, mocno inspirował się muzyką ludową, zwłaszcza folklorem podhalańskim. Napisał słynny balet "Harnasie" w oparciu o muzykę góralską: Szymanowski - Harnasie w wykonaniu baletu Cracovia Danza
Posłuchaj krótkiej historii o życiu, twórczości i procesie tworzenia "Harnasi" Karola Szymanowskiego: Karol Szymanowski - kto to taki?
Dom kompozytora możecie odwiedzić w Zakopanem, chata jego zwie się "Atma".
Płyta "Etnofonie kurpiowskie" to nowoczesne zinterpretowanie pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego, które spisał z regionu Kurpi. Posłuchajcie tej interpretacji: Etnofonie kurpiowskie
Ważną postacią dla polskiego folkloru stał się Oskar Kolberg - etnograf. Kto to etnograf? Poczytajcie tutaj:
TVP kultura prowadzi także cykl spotkań "Szlakiem Kolberga".
Zadanie 5
Jako zadanie obejrzyjcie jeden odcinek "Szlakiem Kolberga" (znajdziecie je na youtube) i opiszcie po krótce co to był za odcinek, o jakim regionie, jaki artysta gościł itp. W paru zdaniach.
Szlakiem Kolberga
Gotowe zadania wyślijcie na mój mail: panikarolinaodmuzyki@gmail.com
💓😊
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.