gotowe prace wysyłajcie na maila panikarolinaodmuzyki@gmail.com :-)

Zadania dla poszczególnych klas

liceum

01.06.2020r.

Filmoteka sztuki - 2 #Do dna

Moi Drodzy, 
dzisiaj kolejna odsłona z cyklu syntezy sztuk. Tym razem główną inspiracją do stworzenia dzieła będzie polski folklor i tradycyjne obrzędy. 


DO DNA | reż. Ewa Kaim


Spektakl powstał jako dyplom studentów Wydziału Aktorskiego, specjalności wokalno-aktorskiej Akademii Sztuki Teatralnej w Krakowie
Reżyseria, scenariusz i opieka pedagogiczna: Ewa Kaim
Dramaturgia: Włodzimierz Szturc
Scenografia, kostiumy, projekcje i światło: Mirek Kaczmarek
Kierownictwo muzyczne i aranżacje: Dawid Sulej Rudnicki
Choreografia: Maćko Prusak
Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska
Asystentka reżysera: Natalia Orkisz (III r. WRD)
Zdjęcia: Bartek Cieniawa

Występują: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski oraz Dawid Sulej Rudnicki (fortepian, basy).
Pieśń zawsze wynikała z głębokiej potrzeby odnalezienia źródła mocy i tajemnicy. Wydaje się jednak, że we współczesnym świecie pieśń spoczywa w jakimś utajeniu, że jest ukryta na  głębokim dnie życia – w zapomnieniu.
Chcemy sprawdzić, czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu i potrzeba pieśni. Czy dziś jeszcze mamy pierwotną siłę powrotu do źródeł, z których wyłania się głos?  Próbujemy dotrzeć do przestrzeni, z których wydobywają się pieśni. Poza chaosem małoznaczących, ale i pustych, a często agresywnych brzmień codzienności, w której żyjemy, pragniemy odnaleźć prawdziwe głosy i tony istnienia. Chcemy poprzez śpiew dowiedzieć się, czy możliwa jest jeszcze podróż do głęboko ukrytego archaicznego świata.
Do źródeł, które wysychają cicho.
Nadając naszemu spektaklowi tytuł DO DNA określiliśmy przestrzeń odnajdywania brzmień i rytmów, ku którym zmierzamy. Wydobywamy je z polskich pieśni ludowych, pieśni pierwotnych. U ich podstawy są zróżnicowane fonemy archaicznych głosek, pradawne tony i melodie. Tworzą one muzykę emocji wyrażanych w sytuacjach granicznych: śmierci, narodzin, zaślubin i rozstań, a także w stanach erotycznego pożądania i lęku przed wojną i zagładą. Brzmienia graniczne przenikają przez wszystkie żywioły: wodę, ogień, powietrze i ziemię. Wyraża je  instrument ciała.
Aby wydobyć głos pierwotności trzeba iść w kierunku dna. Przywołać pozornie proste układy rytmiczne i melodyczne, które odkryli Chopin i Szymanowski.  Odsłaniać archaiczne tony i dźwięki dochodząc do źródeł śpiewu, jak Lutosławski, Karłowicz, Górecki. Słuchać, ile w pieśni ludowej jest pierwotnego, wspólnego nam bólu i lęku, ile siły przyciągania i odtrącania, miłości i nienawiści, ile magii, ile przestrogi, ile rozpaczy i radości. Odnaleźć w pieśni jej kod DNA.
Do tego kodu wędrujemy.
W pierwotnym pejzażu akustycznym odkrywamy rytuały dźwięków. Ich utrwalone ślady znajdujemy w pieśniach nocy, poranka, południa, zachodu i wieczora. Autentyczność odnalezionych dawnych pieśni - wybranych z tomów dzieła Oskara Kolberga, ze zbiorów pieśni zapisanych przez księdza Władysława Skierkowskiego i wielu innych oraz zanotowanych przez nas podczas etnograficznych wędrówek - przejawia się w tematach, przez które archaiczne dźwięki są przez nas przeprowadzane. Tematy te układają się w części widowiska i są skupione wokół zasiewu i zbiorów, wesela i wojny, narodzin i śmierci, biedy  i doli człowieka, a także – ofiary.
Nie śpiewamy jednak opowieści.
Śpiewamy ślady pozostawione na dnie istnienia.
Włodzimierz Szturc
Wszystkie teksty i muzyka pochodzą z oryginalnych źródeł pieśni ludowej ze zbiorów Oskara Kolberga i ks. Władysława Skierkowskiego (Puszcza Kurpiowska w Pieśni, cz. II, zeszyt drugi, Rocznik Towarzystwa Naukowego Płockiego 3, 1931-1934) oraz ze Śpiewnika Kurpiowskiego pod red. Henryka Gadomskiego.
Link do spektaklu znajduje się TUTAJ


25.05.2020r. 

Filmoteka sztuki - 1 #Pina Bausch


Moi Drodzy, 

Czas na oddawanie Waszych muzyczno-plastycznych teczek dobiegł końca, teraz czas na przybliżenie Wam ciekawych form, gdzie następuje synteza sztuk-czyli połączenia wielu aspektów sztuki np. plastyki, tańca i muzyki. Idealnym przykładem będzie tutaj film o Pinie Bausch. Zanim jednak przejdziecie do obejrzenia filmu, przybliżcie sobie życiorys tej postaci, aby łatwiej zrozumieć jej sztukę. 




Philippine „Pina” Bausch (ur. 27 lipca 1940 w Solingen, zm. 30 czerwca 2009 w Berlinie) – niemiecka tancerka oraz choreografka tańca współczesnego o wielkim wpływie na rozwój teatru tańca jako gatunku.

Była dyrektorem artystycznym i choreografem Tanztheater Wuppertal Pina Bausch w Wuppertalu w Niemczech. Teatr ten ma bogaty repertuar własnych spektakli i odbywa regularne tournée po świecie.
Pina Bausch zaczęła tańczyć już jako dziecko. W 1955 rozpoczęła naukę w Folkwangschule w Essen pod kierunkiem najbardziej znaczącego choreografa niemieckiego Kurta Joossa, nazywanego ojcem niemieckiego tańca ekspresjonistycznego. Dzięki ukończeniu z odznaczeniem szkoły uzyskała w 1959 stypendium na kontynuację nauki w Juilliard School w Nowym Jorku, gdzie jej nauczycielami byli Anthony Tudor, José Limón i Paul Taylor. W Nowym Jorku występowała z Paul Sanasardo and Donya Feuer Dance Company, New American Ballet i została członkiem zespołu Metropolitan Opera Ballet Company.
W 1962 Bausch dołączyła do nowego zespołu Kurta Joossa, Folkwang Ballett Company, jako solistka i asystentka Joossa w wielu spektaklach, zanim stworzyła swój pierwszy taniec w 1968. W 1969 została następczynią Joossa jako dyrektor artystyczna. W 1972 Bausch rozpoczęła pracę jako dyrektor artystyczna ówczesnego Wuppertal Opera Ballet, nazwanego później „Tanztheater Wuppertal Pina Bausch”.
Jej przedstawienia znane są z połączenia nastroju radości i smutku. Motywem przewodnim jej spektakli są relacje między kobietą a mężczyzną, co stało się inspiracją filmu Porozmawiaj z nią w reżyserii Pedro Almodóvara. Przedstawienia składają się z krótkich etiud dialogu i akcji, często natury surrealistycznej. Ważnym elementem struktury spektaklu są powtórzenia. W dużych multimedialnych produkcjach Pina Bausch często stosowała rozbudowaną scenografię i muzykę eklektyczną. W spektaklu Masurca Fogo połowę sceny zajmuje gigantyczne kamienne wzgórze, a podkład dźwiękowy jest bardzo różnorodny – od muzyki portugalskiej po k.d. lang.
Związała się z Rolfem Borzikiem (1944-1980), scenografem holenderskiego pochodzenia, urodzonym w Poznaniu. Borzik miał znaczący wpływ na ukształtowanie stylu teatru tańca od samego początku i znacząco wspierał Pinę we wczesnych latach, zanim na krótko przed jego śmiercią teatr uzyskał międzynarodowe uznanie. Następnie związała się z chilijskim poetą Ronaldem Kayem, z którym miała syna Rolfa-Salomona (ur. 1981).
W 2007 Pina Bausch została nagrodzona Nagrodą Kioto w dziedzinie sztuki i filozofii, a w 2008 otrzymała Nagrodę Goethego.
W 1983 zagrała dużą rolę aktorską w filmie Federico Felliniego A statek płynie (jako księżniczka). We wrześniu 2009 miała rozpocząć zdjęcia do pierwszego trójwymiarowego filmu, który przygotowywał wraz z nią znany reżyser Wim Wenders; film zatytułowany Pina został dokończony bez jej udziału.
Zmarła w wieku 69 lat w szpitalu 5 dni po zdiagnozowaniu u niej raka.

Link do filmu znajduje się TUTAJ

Co myślicie na temat choreografii Piny? 
Jakie są Wasze wrażenia po obejrzeniu tego filmu?
Który układ choreograficzny podobał Wam się najbardziej?
Czy według Was nastąpiła tutaj synteza sztuk? Jeśli tak to w jaki sposób?


04.05.2020r.

Festiwale muzyczne w moim mieście.

Witajcie.


Dzisiaj chciałabym przybliżyć Wam różnego rodzaju festiwale muzyczne w naszym mieście. A jest ich naprawdę sporo. Kraków słynie z wielu wspaniałych wydarzeń, wśród nich zdecydowanie wyróżniają się festiwale. Corocznie odbywają się setki imprez, w tym wiele o znaczeniu międzynarodowym. Imprezy te, to w większości przedsięwzięcia nieszablonowe, cieszące się wielką popularnością, często promujące młodych, niezależnych twórców, miasto, rozwój wiedzy, pozwalające na aktywne uczestnictwo mieszkańców i turystów.
Znaczącee miejsce wśród festiwali krakowskich stanowią festiwale muzyczne. Aby ułatwić Wam wybór i odnalezienie swojego ulubionego festiwalu, ujęłam je w różne kategorie, które podzieliłam ze względu na gatunek i rodzaj muzyki.

Muzyka jazzowa







Summer Jazz Festival Kraków 

(wcześniejsza nazwa: Letni Festiwal Jazzowy w Piwnicy pod Baranami)
festiwal jazzowy, odbywający się od 1996 w Krakowie.
Festiwal odbywa się zwykle w lipcu lub na przełomie lipca i sierpnia, gromadząc najlepszych polskich jazzmanów oraz znanych gości zagranicznych. Koncerty odbywają się w Piwnicy pod Baranami, Operze Krakowskiej, w budynku Radia Kraków, na Rynku Głównym oraz w kilku klubach jazzowych.

Dyrektorem Festiwalu od początku jest Witold Wnuk.
strona internetowa festiwalu: https://www.cracjazz.com/pl/festiwal/


Muzyka folk, etno, tradycyjna


Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie













„Szalom na ul. Szerokiej”, finałowy koncert Festiwalu Kultury Żydowskiej w 2007 roku.

Festiwal Kultury Żydowskiej – impreza kulturalna odbywająca się od 1988 roku w Krakowie, na Kazimierzu. Jej celem jest popularyzacja kultury żydowskiej. Jego inicjatorami byli Janusz Makuch i Krzysztof Gierat.
Jeden z największych i najstarszych tego typu festiwali na świecie. Prezentuje współczesną kulturę żydowską tworzoną w Izraelu i całej Diasporze, w tym w Polsce. Każda edycja festiwalu to ponad 200 wydarzeń – koncertów, wykładów, dyskusji, zwiedzeń, happeningów i warsztatów, które dają każdemu z niemalże 30 000 uczestników możliwość nie tylko obserwowania, ale też osobistego przeżycia i doświadczenia kultury żydowskiej.
Pierwsza edycja Festiwalu odbyła się w 1988 roku, a jej program skupiony był wokół sesji naukowej poświęconej spotkaniu kultur – polskiej i żydowskiej. Niewielka wówczas impreza rozrosła się z biegiem lat, stając się okazją do spotkania sympatyków kultury żydowskiej z całego świata.
Najbardziej znanym wydarzeniem krakowskiego Festiwalu Kultury Żydowskiej stał się koncert „Szalom na Szerokiej” – 7-godzinna prezentacja muzyki żydowskiej z całego świata. To unikatowe w skali świata wydarzenie jest jednym z najważniejszych koncertów plenerowych w Krakowie. Sam festiwal stał się również jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych miasta, jednym z najbardziej znanych polskich wydarzeń kulturalnych na całym świecie.

Od 2009 roku większość koncertów jest transmitowana na żywo w internecie, a TVP2 prowadzi retransmisje części koncertu „Szalom na Szerokiej”.

strona internetowa festiwalu: https://www.jewishfestival.pl/pl/


Festiwal EtnoKraków / ROZSTAJE (poprzednio: ROZSTAJE / CROSSROADS Festival Krakow)




















 – jeden z najważniejszych polskich festiwali muzycznych prezentujących muzykę etniczną, world music, muzykę tradycyjną oraz folkową, odbywający się w Krakowie. Festiwal powstał w 1999 roku w ramach programu "KRAKÓW 2000 - Europejska Stolica Kultury"; twórcą, autorem idei i dyrektorem artystycznym festiwalu EtnoKraków / ROZSTAJE jest Jan Słowiński, muzyk m.in.zespołu Muzykanci i zespołu Joanny Słowińskiej. Organizatorem jest stowarzyszenie ROZSTAJE: u Zbiegu Kultur i Tradycji wspierane przez Gminę Miejską Kraków, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwo Małopolskie, Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Polskie Radio, Instytut Adama Mickiewicza i wiele innych instytucji i organizacji partnerskich.


Pierwsza edycja festiwalu miała miejsce w 1999 roku i skupiała się na muzyce Małopolski[2] oraz podkreślała jedność kultury muzycznej Galicji. Stopniowo tematyka muzyczna festiwalu poszerzała się, pokazując różnorodność, jak i wspólne cechy kultur zamieszkujących kraje wzdłuż linii Karpat Polaków, Słowaków, Węgrów, Rumunów, Ukraińców, Łemków i Bojków, Cyganów, Żydów. Kolejne lata i edycje to poszerzanie kręgów tematycznych o półwysep Bałkański, edycje monograficzne: Podróż na Wschód / The Easter Wind (2011/2012), Muzyka Północy / Arctic Circle (2013), Muzyka Południa / Direction: South (2014). Edycja 2015 odbyła się pod hasłem "Sounds of the Towns".

strona internetowa festiwalu: http://www.etnokrakow.pl/


Muzyka elektorniczna, współczesna, postępowa, undergroundowa, eksperymentalna



Unsound











Unsound został założony w 2003 r. w Krakowie jako festiwal muzyki postępowej. To z początku undergroundowe wydarzenie w ostatnich latach przybrało o wiele większy rozmach, zyskując tym samym powszechne uznanie.  


Festiwal Unsound odbywa się pod koniec października każdego roku w Krakowie. 

Przy współpracy miejscowych partnerów odbyły się równiez mniejsze wydarzenia w Pradze, Warszawie, Bratysławie, Kijowie i Mińsku. Twórców festiwalu Unsound interesuje idea ponadgranicznej współpracy, oraz budowanie pojęcia festiwalu  jako narzędzia umożliwiającego zlecanie i  rozwijanie nowych projektów muzycznych i artystycznych. Równie ważnym  zadaniem jest promowanie muzyki twórców z Polski, i bardziej globalnie – twórców pracujących na wschód od Berlina.  


Korzenie festiwalu Unsound sięgają jednak znacznie dalej – do prowincjonalnego austrailjskiego miasteczka Wagga Wagga. To właśnie tam dawno, dawno temu odbyło się pierwsze wydarzenie pod egidą Unsoundu. Choć dzisiejszy Unsound organizuje inny zespół ludzi na drugiej półkuli, a samo wydarzenie ma własną trajektorię i profil, nazwa festiwalu z Wagga Wagga przetrwała.

strona internetowa festiwalu: https://www.unsound.pl/pl/intermission/



Sacrum Profanum 










– festiwal prezentujący muzykę XX wieku, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Jego rangę buduje udział najwyżej cenionych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble Intercontemporain, Klangforum Wien, Theatre of Voices, Schönberg, London Sinfonietta, musikFabrik. Sacrum Profanum łączy także muzykę poważną z innymi nurtami, stąd obecność na festiwalu czołowych wykonawców polskiego jazzu (Tomasz Stańko, Leszek Możdżer), czy gwiazd takich jak Aphex Twin, zespół Kraftwerk, Jónsi, The Cinematic Orchestra i Múm.


Festiwal po raz pierwszy odbył się w 2003 roku. Z czterodniowej imprezy obejmującej 4 koncerty rozrósł się do tygodniowego święta muzyki. Koncerty wykonywane są głównie w industrialnych przestrzeniach Krakowia m.in. w Teatrze Łaźnia Nowa, Fabryce 'Emalia' Oskara Schindlera i Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Zwieńczeniem każdej edycji Festiwalu są widowiska organizowane w Hali ocynowni huty ArcelorMittal Poland (dawniej Huta im. T. Sendzimira).

strona internetowa festiwalu: http://sacrumprofanum.com/


Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich











Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich – festiwal muzyki współczesnej organizowany corocznie od 1988 r. przez Związek Kompozytorów Polskich Oddział Kraków. W ramach festiwalu prezentowana jest muzyka XX wieku i najnowsza, ze szczególną obecnością dzieł twórców krakowskich takich jak Krzysztof Penderecki, Marek Stachowski, Juliusz Łuciuk, Roman Berger, Krystyna Moszumańska-Nazar, Henryk Mikołaj Górecki oraz z krajów ościennych m.in. Czech, Słowacji, Ukrainy, a także Szwajcarii. Tradycyjnie koncerty rozpoczynają się w Zielone Święta. Od początku dyrektorem Festiwalu jest Jerzy Stankiewicz. Od 2014 funkcję tę przejął Marcel Chyrzyński.

strona internetowa festiwalu: http://festiwal.zkp.krakow.pl/ 


Muzyka poważna: sakralna i świecka


Sakralna

Misteria Paschalia









Festiwal „Misteria Paschalia” – europejski festiwal muzyki dawnej poświęcony muzyce renesansu i baroku odbywający się w Krakowie w okresie Świąt Wielkanocnych. Organizatorem festiwalu jest Krakowskie Biuro Festiwalowe.Pierwsza edycja Festiwalu odbyła się w 2004.

Formuła festiwalu opiera się głównie na prezentacji muzyki oscylującej wokół tematyki związanej z okresem Wielkiego Tygodnia i Świąt Wielkiej Nocy, wpisując się w kalendarium obchodów liturgicznych w Kościele katolickim. Muzyka wykonywana jest przez  mistrzów i interpretatorów muzyki dawnej tworząc  niepowtarzalny repertuaru, w tym przedsięwzięcia nowe lub przygotowane specjalnie na „Misteria Paschalia”.
W 2011 r. po raz pierwszy zmieniono formułę festiwalu. Do części głównej (Mainstream), prezentującej mistrzów wykonawstwa historycznego, dołączone dwie kolejne odsłony: Debuts – koncerty młodych zespołów o jeszcze nieugruntowanej pozycji, oraz Trance, w której muzycy rozrywkowi przedstawiają własne propozycje dotyczące tematyki pasyjnej.

  W 2017 r. ponownie poszerzono formułę Festiwalu. Powstały nowe linie programowe, premierowe międzynarodowe koprodukcje muzyczno-teatralne, odkryto również innowacyjne miejsca Festiwalowych koncertów. A wszystko w atmosferze Wielkiego Tygodnia. Głównym założeniem jest prezentowanie programu skupionego wokół innego kręgu kulturowego i estetyki charakterystycznej dla wykonawstwa muzyki dawnej. Pierwszym krajem, od którego rozpoczyna się nowy rozdział historii Festiwalu jest Francja. Honorowy patronat nad festiwalem objął Pierre Lévy, Ambasador Francji w Polsce.
strona internetowa festiwalu: http://misteriapaschalia.com/

7x Gospel 
















Krakowski Festiwal 7xGospel jest kontynuacją 13-letniej imprezy, która w dużej mierze zapoczątkowała ruch związany z muzyką gospel w Polsce. Ale gospel to nie tylko porywająca muzyka czy uśmiechnięci ludzie, klaszczący i poruszający się w jej rytm. To nie tylko nuty, dźwięki czy partie solowe. Gospel to przesłanie. Gospel to radość życia. To przestrzeń, w której wielu ludzi odnalazło siebie.


Trzynaście lat temu Kraków stał się polską kolebką muzyki gospel. To tutaj w 1999 r. miały miejsce pierwsze Warsztaty Gospel w Polsce. Sukces pierwszych warsztatów spowodował rozpowszechnienie idei zakładania chórów i organizowania warsztatów w całym kraju. W 2003 roku powstał Tydzień Muzyki Gospel, dający możliwość powstałym chórom pokazania się na gospelowej scenie muzycznej. W 2006 roku przekształcono Tydzień Muzyki Gospel w Festiwal 7xGospel , który jest okazją do głębszego poznania różnych aspektów tego rodzaju muzyki poprzez wykłady, seminaria, jam sessions, filmy, koncerty i warsztaty. Do tej pory Festiwal odwiedziło wiele gwiazd muzyki gospel zarówno z Europy jak i z USA, a także najlepsze polskie chóry gospel.

strona na Facebooku festiwalu: https://www.facebook.com/7xGospel/


Świecka

Opera Rara












Na Festiwalu Opera Rara prezentuje się operę w jej różnorodności, pokazując dzieła powstałe na przestrzeni czterech stuleci historii istnienia gatunku. Nie rezygnuje się też z tego, co dotychczas stanowiło o tożsamości cyklu i zawsze było jego sercem: wielkich, choć zapomnianych, dzieł operowych wykonywanych w zgodzie z duchem epoki przez najwybitniejszych muzyków związanych z nurtem interpretacji historycznej.

Od 2017 roku na najbardziej prestiżowych krakowskich scenach i w mniej oczywistych przestrzeniach zaczęły pojawiać się półsceniczne wersje oper, z zaznaczoną symbolicznie scenografią, kostiumami i ruchem oraz pełne wersje sceniczne przygotowywane przez najwybitniejszych reżyserów. Nowa formuła Festiwalu Opera Rara to odpowiedź na głosy publiczności i wypełnienie powodującej niedosyt repertuarowej luki. Festiwal poszerzył program o przedstawienia i półsceniczne prezentacje oper nie tylko barokowych, ale też romantycznych, XX‑wiecznych i współczesnych.

Do 2016 roku Dyrektorem Artystycznym cyklu był Filip Berkowicz. Dziś rolę Dyrektora Artystycznego pełni Jan Tomasz Adamus, Dyrektor Capelli Cracoviensis

strona internetowa festiwalu: https://operarara.pl/eng/home/



Festiwal Muzyki Polskiej 
















Fe­sti­wal or­ga­ni­zo­wa­ny jest od 2005 r. przez Sto­wa­rzy­sze­nie Mu­zy­ki Pol­skiej, po­wo­ła­ne przez gru­pę mu­zy­ko­lo­gów, me­ne­dże­rów kul­tu­ry i mi­ło­śni­ków mu­zy­ki.


Isto­tą fe­sti­wa­lu jest nie tyl­ko pre­zen­to­wa­nie war­to­ścio­wych dzieł pol­skich kom­po­zy­to­rów, po­wsta­łych od śre­dnio­wie­cza po współ­cze­sność, ale i kon­fron­to­wa­nie ich z mu­zy­ką świa­to­wą i uka­zy­wa­nie w roz­ma­itych kon­tek­stach. Or­ga­ni­za­to­rzy sta­wia­ją so­bie tak­że za cel ani­mo­wa­nie twór­czo­ści kom­po­zy­tor­skiej po­przez za­ma­wia­nie i pra­wy­ko­ny­wa­nie współ­cze­snych dzieł mu­zycz­nych.

strona internetowa festiwalu: http://www.fmp.org.pl/


Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie 













 – jeden z najważniejszych Festiwali muzyki filmowej w Europie i na świecie. Festiwal organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic. Prezentuje muzykę tworzoną na potrzeby kina. Widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu. Podczas festiwalu odbywają się retrospektywy i koncerty galowy, koncerty monograficzne znanych kompozytorów muzyki filmowej, widowiska muzyczno-filmowe.


Festiwal stawia sobie za zadanie konsolidowanie środowisk kompozytorskich, muzycznych i filmowych poprzez budowę wieloletnich projektów muzyczno-filmowych. Współpracuje m.in. z Festiwalem Fimucitè z Teneryfy, orkiestrą Sinfonietta Cracovia oraz Filharmonią im. K. Szymanowskiego w Krakowie, Gremi Film Production. Wraz z Columbia Artists Management i Howardem Shore organizatorzy festiwalu zorganizowali pokaz całości trylogii Petera Jacksona z muzyką wykonywaną na żywo.

W stolicy Małopolski podczas FMF pojawiło się 170 kompozytorów z całego świata, w tym topowe nazwiska z Hollywood. Byli to zdobywcy Oscara: Elliot Goldenthal, Tan Dun, Howard Shore, Jan AP Kaczmarek.

strona internetowa festiwalu:http://fmf.fm/



Muzyka rozrywkowa 


Kraków Live Music Festival





















Live Music Festival – cykliczny festiwal odbywający się w Krakowie od 2006 r. w sierpniu. Organizatorem imprezy jest agencja koncertowa Alter Art.

Festiwal został nominowany do prestiżowej nagrody UK Festival Awards 2009, w kategorii Best Overseas Festival, czyli na najlepszy festiwal odbywający się poza Wielką Brytanią – na kontynencie europejskim.
Po edycji 2013 Coca-Cola wycofała się ze sponsorowania imprezy. W roku 2014 festiwal się nie odbył. W kolejnych latach festiwal powrócił we współpracy z miastem Kraków oraz pod nową nazwą Kraków Live Festival.
Pierwsza edycja festiwalu trwała jeden dzień i odbyła się 9 września 2006 na bocznym boisku Wisły Kraków. Gwiazdami imprezy byli Jay-Z i Shaggy, planowany był również występ brytyjskiego girlsbandu Sugababes. Ostatecznie wokalistki odwołały swój koncert z przyczyn osobistych (choroba bliskiej osoby jednej z członkiń zespołu). W składzie imprezy znaleźli się także polscy artyści, m.in. Tatiana Okupnik, Reni Jusis, Vavamuffin, Numer Raz, Dj Deszczu Strugi i EastWest Rockers

strona internetowa festiwalu:https://livefestival.pl/



Wodecki Twist Festiwal












Festiwal ten odbywa się w Krakowie od 2017 roku. Fundacja im. Zbigniewa Wodeckiego powstała w sierpniu 2017 roku. Jej główne cele statutowe to działalność edukacyjna, wspieranie młodych talentów oraz twórcza i kreatywna opieka nad spuścizną kompozytorsko-wokalną artysty.Wielka gala z udziałem gwiazd polskiej sceny muzycznej takich jak Kayah, Sławek Uniatowski, Leszek Możdżer, Grzegorz Turnau, Alicja Majewska, Włodzimierz Korcz, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Zdzisława Sośnicka, Beata Rybotycka, Ewa Uryga, Gaba Kulka, Kuba Badach, Andrzej Sikorowski, Adam Bałdych, Mariusz Patyra, Jacek Wójcicki i wielu innych.


strona internetowa festiwalu: http://wodeckitwistfestiwal.pl/


Inne


Mystic Festiwal 












Mystic Festival – festiwal odbywający się co roku w Krakowie, poświęcony wszystkim odcieniom muzyki metalowej. Organizatorem imprezy jest Mystic Coalition, sojusz firm, w skład którego wchodzą: Knock Out Productions, Mystic Production i B90. Od 2020 roku Mystic Festival odbywa się na terenie krakowskiego Muzeum Lotnictwa.

Tradycje Mystic Festival sięgają 1999 roku, kiedy to pierwsza edycja imprezy o takiej samej nazwie odbyła się w krakowskiej Hali Wisły, z norweską grupą Emperor w roli headlinera. Później Mystic pojawiał się m.in. w Katowicach i Chorzowie, a przez sceny festiwalu przewinęły się takie legendy muzyki ekstremalnej jak: Iron Maiden, Slayer, Celtic Frost, Mayhem, Children of Bodom, Nightwish, Satyricon i Kreator.
Po ponad dekadzie przerwy Mystic Festival został zorganizowany w formule imprezy dwudniowej. Pierwsza edycja nowego Mystic Festival miała miejsce w Krakowie 25 i 26 czerwca 2019 roku. Na trzech scenach wystąpili m.in.: Slipknot, Sabaton, King Diamond, Within Temptation, Emperor, Carcass, Amon Amarth, Testament, Possessed, In Flames, Powerwolf, Soulfly, Hatebreed, Trivium, Immolation, Vltimas, Crowbar, Omnium Gatherum, Batushka, In Twilight's Embrace i Power Trip.

Druga edycja Mystic Festival Open Air obędzie się 10–11 czerwca 2020 roku w krakowskim Muzeum Lotnictwa. 

strona internetowa festiwalu:https://www.mysticfestival.pl/pl


Studencki Festiwal Piosenki















studencki festiwal i konkurs piosenkarski organizowany od 1962 w Krakowie. Studencki Festiwal Piosenki jest imprezą o dużym znaczeniu, a zdobycie nagrody to szczególne wyróżnienie, które nierzadko otwiera laureatom drogę do dalszej kariery estradowej. Ze względu na wydarzenia polityczne w kraju, festiwal w latach 1968, 1971 i 1982 nie odbył się.
Festiwal nosił również nazwy Ogólnopolski Studencki Konkurs Piosenkarzy (1962–1965), Ogólnopolski Festiwal Piosenkarzy Studenckich (1966–1967) oraz Ogólnopolski Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich (1969–1976; od tej nazwy pochodzi często używany skrót FPiPS).

Pomysł festiwalu zrodził się w klubie studenckim „Pod Jaszczurami”. Projekt imprezy został oficjalnie przedstawiony Radzie Okręgowej ZSP i ówczesny kierownik Komisji Kultury, Mieczysław Czuma, go zatwierdził. Przyznano pewne fundusze, przyciągnięto większe grono i przystąpiono do organizacji. W czwórce inicjatorów byli: Janusz Brylski, Andrzej Kochan, Andrzej Kossowicz (ówczesny kierownik Klubu pod Jaszczurami) i red. Janusz Cichalewski, który wyreżyserował i poprowadził pierwsze dwa Festiwale (zwane jeszcze wówczas Konkursami). Potem prowadzenie przejął Lucjan Kydryński. Janusz Cichalewski prowadził (oraz scenariusz i red. odpowiedzialna) również Festiwal w roku 1970 (godzinna transmisja TV z finału w Hali Wisły). Partnerowała mu Krystyna Loska. Jako ciekawostkę należy dodać, że pierwszą edycję w 1962 roku wygrali ex aequo Marian Kawski i Edward Lubaszenko. Drugie miejsce zajęła Ewa Demarczyk.


strona internetowa festiwalu:http://studenckifestiwal.pl/


Jak widzicie, to tylko muzyczne festiwale krakowskie, oczywiście jest ich więcej ale skupiłam się głównie na tych największych i najważniejszych. Poza nimi Kraków słynie z wielu festiwali literackich i filmowych. Materiał tej lekcji jest dosyć obszerny, zatem obowiązuje on przez najbliższe dwa tygodnie. Skupcie się w tym czasie na udoskonalenie Waszych muzyczno-plastycznych teczek. 


POWODZENIA!!


27.04.2020

Koncerty w czasach kwarantanny.


Moi dordzy, jedno z Waszych zadań do teczki dotyczy relacji z koncertu, na którym byliście. Miała to być forma wywiadu z artystą lub osobą,  która również była na koncercie, videorelacja, recenzja itp. Niestety, w obecnej sytuacji, wybranie się na koncert stało się niemożliwe. Cała branża muzyczna znalazła się w trudnej sytuacji. Jednak dzisiejsza doba internetu sprawia, że świat muzyczny nie stanął w miejscu. Wielu artystów nadaje koncerty on-line. Aby ułatwić Wam zrealizowanie zadania dotyczącego relacji z koncertu, podpowiem Wam, gdzie szukać muzyki on-line.


Kwarantanna na na!













Czym jest akcja Kwarantanna na na? To cykl koncertów transmitowanych na żywo na Facebook Live prosto z domów artystów wytwórni Kayax. Wytwórnią Kayax zarządza artytka Katarzyna Szczot, znana wszytskim jako Kayah. Do jej wytwórni należą między innymi tacy artyści jak: The Dumplings, Krzysztof Zalewski, Brodka, Nosowka, Justyna święs, Mery Spolsky, Natalia Przybysz, Daria Zawiałow, Piotr Rogucki, Artur Rojek itp. Od 31 marca cykliczne nadawane są koncerty artystów należących do teh wytwórni. W najbliższym czasie będzie można usłyszeć koncerty takie koncerty: 


poniedziałek 27.04, 18:00 - Kayah
środa 29.04, 18:00 - Karolina Czarnecka
piątek 1.05, 18:00 - The Dumplings

link do wydarzenia na facebooku znajduje się poniżej:
KWARANTANNA NA NA! koncerty live z domów polskich artystów

Zagraniczne koncerty live












Koncerty online zagrali już zagraniczni artyści. Na Facebooku, Instagramie i YouTube ze swoich domów nadawali m.in. Chris Martin z Coldplay, John Legend czy Neil Young. Muzycy rozpoczęli akcję pod hashtagiem #TogetherAtHome, zachęcając w ten sposób muzyką na żywo swoich słuchaczy do pozostania w domach i tzw. social distancing. Wpisując hasztag #togetherathome w YouTube, znajdziecie szereg koncertów nadawanych z domu przez zagranicznych artystów #TogetherAtHome Youtube



A może by tak w klasykę?












Również wiele filharmonii, oper, czy samodzielnych artystów wykonujących muzykę poważną, udostępnia swoje archiwalne nagrania (ciężko o wykonanie live przykładowo ponad stuosobowej orkiestry symfonicznej - to zdecydowanie nielegalne zgromadzenie ;)). Jeżeli interesuje Cię taki gatunek muzyki, zajrzyj na poniższą stronę, gdzie znajdziesz szereg odnośników do koncertów wielu wykonawców muzyki poważnej KLASYCZNE KONCERTY LIVE


Poszukaj samodzielnie na oficjalnych stronach swoich uluboinych artystów














Jeżeli nie odnaleźliście koncertu swojego ulubionego artysty, czasami warto wejść bezpośrednio na jego profil na Facebooku, Instagramie bądź Youtube - często artyści nagrwyają koncerty samodzielnie, nie podlegając pod żadne większe wydarzenia. Czasem po to, co najcenniejsze, trzeba mocno "poszperać" ;) 
Jeżeli macie jakieś sprawdzone źródła, gdzie nadawane są koncerty live- podzielcie się nim ze wszystkimi. 

Jeżeli sami muzykujecie i chcielibyście podzielić się swoją twórczością ze wszystkimi - sami zorganizujcie koncert live! Będzie to o wiele bardziej cenne i wartościowe. 


Inne przydatne linki:
GRAMY W DOMU
LISTA KONCERTÓW LIVE ZAGRANICZNYCH



20.04.2020r.


Jak promować muzykę? 

Powiedzenie „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz” jest aktualne jak nigdy przedtemInternet to jeden z najtańszych i jednocześnie najbardziej efektywnych kanałów promocji muzyki. Pozwala bardzo precyzyjnie docierać z komunikatem reklamowym do danej grupy odbiorców, oferując możliwość słuchania muzyki o każdej porze dnia i nocy. To właśnie Internet stał się motorem napędowym nowych mediów, czyli wszystkich narzędzi komunikacyjnych wykorzystujących nowe technologie. I o nich właśnie dzisiaj słów kilka.



Od czego zacząć promocję naszej muzyki?
MEDIA
Reklama na Facebooku



•Zastanawiam się, czy Wam też słowo “wydarzenie” od razu kojarzy się z serwisem Marka Zuckerberga?


•Promocja wydarzenia na Facebooku jest popularna przede wszystkim dlatego, że stworzenie takiej kreacji jest bardzo proste. Również uruchomienie reklamy nie powinno sprawiać większych problemów. Dodatkowo do udziału możecie zapraszać swoich znajomych.
•Zaletą reklamy na Facebooku jest również możliwość precyzyjnego określenia, do kogo ma dotrzeć komunikat. Nie tylko określamy wiek i lokalizację, ale także wybieramy osoby z konkretnymi zainteresowaniami, obejmujące dane stanowisko zawodowe lub będące wcześniej na naszej stronie internetowej.
•Mocną stroną tego medium jest też to, że pisząc post w wydarzeniu, wszystkim osobom, które wyraziły chęć uczestnictwa, wyświetli się powiadomienie. Zatem jeśli do Waszej akcji zostało jeszcze trochę czasu, możecie na bieżąco przypominać się odbiorcom oraz ich angażować. Mało tego, jeśli ktoś kliknie “wezmę udział”, to nasze wydarzenie pojawi się w newsfeedzie znajomych tejże osoby.
•Pamiętajcie także, że jeśli udział wydarzeniu jest płatny, możecie dodać link do strony z biletami. Poza tym dostępna jest także opcja oznaczania innych stron w postach, a także dodania współorganizatorów.


Instagram



•Instagram to także możliwość promocji. W tym medium należy przede wszystkim skupić się na zdjęciach, obrazkach lub krótkich filmikach. Nie zapominając o najważniejszym, czyli o hashtagach! Dzięki hasztagowi, który stworzycie, użytkownicy bez problemu odnajdą Wasze wydarzenie.


•Jak zareklamować wydarzenia na Instagramie? Wcale nie potrzeba do tego konta w tym serwisie. Wystarczy, że prowadzicie już takie na Facebooku. Po kliknięciu obrazka reklamy, użytkownik zostanie przeniesiony na stronę internetową.

•W Menadżerze Reklam lub Power Editorze, jako umiejscowienie reklamy zaznaczcie Instagram. Oczywiście wcześniej określacie grupę docelową i wszystkie inne ustawienia. Następnie wstawcie grafikę, krótki opis i hashtagi. 



YouTube


Czasem najprostszym rozwiązaniem jest umieszczenie swojego utworu/spotu promującego Twoje wydarzenie muzyczne na kanale YouTube. Jest to zaraz po google.pl najbardziej popularny serwis na świecie. Odpowiednio otagowany, chwytliwy tytuł oraz ciekawa oprawa graficzna, może być sukcesem w promocji Waszej muzyki czy wydarzenia. Jeśli już mowa o youtube, to posłuchajcie porady jak promować swoją muzykę w internecie: PROMOCJA WŁASNEJ MUZYKI

Kanały dystrybucji muzyki


Oprócz wyżej wymienionych źródeł promocji, istnieją również te stricte związane z rynkiem muzycznym. Rozwój nowych technologii spowodował również zmianę sposobu dystrybucji muzyki. Już w 2015 roku, po raz pierwszy w historii rynku fonograficznego, cyfrowa sprzedaż płyt była wyższa od sprzedaży fizycznej i od tamtej pory nieprzerwanie rośnie. Wiąże się to z powszechnością urządzeń mobilnych i dostępnością serwisów streamingowych pokroju DeezerSpotify, Tidal czy Apple Music. To właśnie tam słuchacze poznają nowych artystów i brak udostępniania własnej twórczości za ich pośrednictwem może niekorzystnie wpłynąć na zasięg działań promocyjnych. Możliwość przesłuchiwania nowych utworów, tworzenia playlist i udostępniania twórczości ulubionych twórców umożliwiają również YouTube czy Soundcloud. Duża społeczność tych serwisów to kolejna szansa na pozyskanie kolejnych odbiorców zarówno dla debiutantów, jak i utytułowanych muzyków.

PLAKAT

W dalszym ciągu jedną z najpopularniejszych form reklamy są plakaty. Jak to się dzieje, że w dobie internetu ten prosty przekaz w dalszym ciągu przetrwał? Otóż plakat reklamowy to produkt, który łatwo rzuca się w oczy i jest prosty do zapamiętania, dzięki czemu okazuje się wciąż skuteczny.
Aby jednak rezultaty wykorzystania plakatu był widoczne, musi on być odpowiednio zaprojektowany. Oto krótki poradnik, dotyczący tego, jak powinien wyglądać i co powinno znajdować się na dobrym plakacie reklamowym.

Jak zaprojektować skuteczny plakat reklamowy?

Dobrze zaprojektowany plakat reklamowy musi być estetyczny, wyraźny i funkcjonalny. Zanim rozpoczniemy jego wykonywanie, powinniśmy wiedzieć, co chcemy przekazać oraz czym chcemy przyciągnąć klientów.

Określenie funkcji

Plakat reklamowy, jak sama nazwa wskazuje, ma służyć reklamie, a więc jego funkcją jest rozpowszechnienie usług danej firmy i zachęcenie klientów do skorzystania z oferty. Zadaniem niektórych plakatów jest informacja o ważnym wydarzeniu oraz zaproszenie zainteresowanych na wzięcie udziału w danym evencie.
W obu przypadkach plakat będzie pełnił funkcję reklamową, jednak ich treść może się znacznie od siebie różnić. Pierwszym krokiem projektowania plakatu reklamowego jest więc ustalenie jego funkcji i dopasowanie całości do indywidualnego celu.

Zabiegi estetyczne

Podczas projektowania plakatu reklamowego warto wykorzystać najgłębsze pokłady wyobraźni. Im bardziej interesujący wygląd, tym więcej osób zwróci na niego uwagę. Najlepiej zastosować jak najlepsze wykonanie graficzne, posługując się nowoczesnymi technikami, tak, aby nasz plakat został potraktowany profesjonalnie, a nie jak podrzędna ulotka zawieszona na murze.

Dobór formatu

Format plakatu reklamowego może być różny, zanim jednak zdecydujemy się na konkretne wymiary, musimy wiedzieć, gdzie taki plakat będzie zawieszony. Treść całości powinna być widoczna ze sporej odległości, im wyżej chcemy go umieścić, tym więcej przestrzeni powinien zajmować.
Od formatu zależy również jakość grafiki, warto więc jego rozmiary dostosować do nośnika, aby całość podczas wydruku nie zmieniła kształtu i wyrazistości.

Treść

Treści na plakacie nie musi być dużo, ale hasła reklamowe powinny być chwytliwe, aby wpływały na świadomość potencjalnego klienta. Najłatwiejsze do zapamiętania są hasła kontrowersyjne, zabawne lub szokujące, ważne jest jednak, aby było ono proste i zrozumiałe, nawet w przypadku posłużenia się metaforą.

Kolorystyka

Barwy grafiki i treści powinny być dobrane w taki sposób, aby całość rzucała się w oczy. Nie jest konieczne stosowanie jak najbardziej jaskrawej kolorystyki, a jedynie wykorzystanie ciekawego kontrastu. Jeżeli zachowamy spójność pomiędzy barwą grafiki i czcionką treści, to, co pojawi się na plakacie, na pewno przyciągnie uwagę osób zainteresowanych.
Usilne próby wyróżnienia się na tle innych plakatów mogą przynieść negatywne skutki i sprawić, że nasz zostanie źle odebrany. Oryginalność jest ważna, jednak przesadne szokowanie wizualne może przynieść więcej szkód niż korzyści.
Plakat muzyczny
Najważniejszymy elementami, który powinien zawierać plakat muzyczny są:
1.Tytuł koncertu
2. Kto jest wykonawcą, co będzie grane?
3.Data, godzina i miejsce wydarzenia
4.Informacja o biletach (wstęp wolny, bilety dostępne na... cena biletów)
5. Mniejszym drugiem: organizatorzy, sponsorzy, patronaci
Zaprojektuj plakat samodzielnie!
Zaprojektowanie dobrego plakatu reklamowego wymaga sporej dawki wyobraźni i kreatywności. Spróbujcie samodzielnie stworzyć plakat jakiegoś wydarzenia (najlepiej muzycznego, może być wymyślony, chodzi o próbę stworzenia plakatu). Pomoże Wam w tym darmowa strona do tworzenia plakatów STWÓRZ WŁASNY PLAKAT  Możecie także spróbować samodzielnie namalować taki plakat lub zaprojektować go chociażby w znanym wszystkim paincie :) 


Zanim nastała doba YouTube i Spotify...

Witajcie. Dzisiaj dowiecie się jak wygądały początki rejestrowania muzyki. Sięgają ponad 160 lat. Zacznijmy od początku. 



POCZĄTEK – wcale nie Edison i jego fonograf. FONOAUTOGRAF
Fonoautograf



Gdy mówimy o początkach rejestracji dźwięków, myślimy zazwyczaj o wynalazkach Edisona i Bella, jednak prawdziwi pionierzy w tej dziedzinie działali kilkadziesiąt lat wcześniej. Dzięki pracy historyków Patricka Feaster i Davida Giovannoni każdy z nas może usłyszeć pierwsze w historii nagranie audio.


Jest to nagranie francuskiej piosenki ludowej Au clair de la lune, Pierrot respondit zarejestrowane przez wynalazcę Édouard-Léon Scott de Martinville 9 kwietnia 1860 roku (17 lat przed fonografem Edisona). Naukowiec „wydrapał” dźwięk na kartce poczerniałej dymem z lampy oliwnej. Dzięki tej prostej metodzie udało się stworzyć na powierzchni ścieżkę dźwiękową. 



Zapis został wykonany przez urządzenie zwane fonoautografem, którego wynalazcą był Édouard-Léon Scott de Martinville, z zawodu księgarz i drukarz. Prywatnie de Martinville zafascynowany był mechanicznym zapisem dźwięku. Fonoautograf składał się z membrany, która poruszała rysikiem – piszącym po papierze, lub po szkle pokrytym sadzą. Scott de Martinville nie przewidywał możliwości odtworzenia takiego dźwięku – fascynowały go powstające na papierze linie, będące zapisem fal akustycznych.



Posłuchajcie jak brzmiało pierwsze zarejestrowane nagranie z roku 1860, czyli mające 160 lat:

Scottowi już wcześniej udało się nagrać próbne fragmenty. Pierwsze próbki pochodzą z lat 1853 i 1854. Tamte nagrania nie są jednak aż tak klarowne jak piosenka z 1960-ego. Wszystkie nagrania znajdziecie na tej stronie:

FONOGRAF
Fonograf

Rok 1877 to pierwszy zapis dźwięku razem z jego odczytem. Urządzeniem zwanym fonografem dokonał tego Thomas Edison. Wzbudzona przychodzącym dźwiękiem membrana przekazywała drgania do igły żłobiącej śrubowy rowek w cynowej folii nałożonej na obracający się wałek. Ponowne przejście igły wzdłuż wyrytych na wałku rowków umożliwiało wprawienie w ruch innej membrany i przekazanie drgań w tubę głosową, tym samym odtwarzając dźwięk. Edison swój wynalazek zademonstrował 29 listopada 1877 r., a opatentował 19 lutego 1878 r. Głośnikiem i mikrofonem była duża lejkowata metalowa tuba, a sam wałek do zapisu wykonany był z cyny. Cynowa folia miała jedną wadę... nie można było robić kopii. 20 lat później cynowe folie zastąpiono woskowymi cylindrami a jeszcze później wałkami z celuloidu, które mieściły już nie 2 a 4 minuty zapisu. Z wyprodukowanej matrycy można było wytłoczyć kilka tysięcy wałków danego typu. Ostatnim wyprodukowanym fonografem był egzemplarz z 1929 roku. Wówczas to fonografy ustąpiły miejsca płytom gramofonowym już na dobre.

Thomas Edison i jego fonograf


Sprawdźcie jak samodzielnie zbudować fonograf :) 

GRAMOFON 
Gramofon

W kolejnych latach XX wieku pojawiły się diamentowe, szafirowe i platynowe igły13, a fonograf został wyparty opatentowanym w 1886 roku przez Emila Berlinera, gramofonem (w języku angielskim nie istnieje tak wyraźna granica pomiędzy tymi przyrządami; zarówno phonograph, jak i gramophone oznaczają po prostu „urządzenie do nagrywania i odtwarzania nagrań audio”).
Gramofon (w Polsce często nazywany adapterem, ponieważ jego późniejsze modele wyposażone były w przetwornik elektroakustyczny, czyli wkładkę zamieniającą mechaniczne drgania na impulsy elektryczne, zwaną adapterem) wykorzystywał jako swój nośnik płyty14: najpierw pięciocalowe, wykonywane z ebonitu, a od 1894 roku – siedmiocalowe, coraz częściej pokrywane szelakiem. Pierwsze płyty i pierwsze gramofony różniły się między sobą sposobem tłoczenia, pojemnością oraz szybkością odtwarzania: na przykład płyty firmy Pathé grały tylko na firmowych aparatach – patefonach – odtwarzających nośniki od środka do zewnątrz. Standaryzacja nastąpiła około roku 1918: ustalono wówczas prędkość odtwarzania na 78 obrotów na minutę15. Najbardziej znane nośniki – płyty długogrające, siedmiocalowe longplaye wykonane z winylu, odtwarzane z prędkością 33⅓ razy na minutę – zostały wprowadzone na rynek w roku 1948.

Posłuchaj jak brzmi gramofon:

Gramofony z duchem czasu stały się bardzo zaawansowanymi konstrukcjami. Z czasem ich obsługa została zautomatyzowana. Coraz bardziej zaawansowane stały się również wkładki gramofonowe a w niektórych konstrukcjach zrezygnowano z nich, przechodząc na winylowy odczyt muzyki. Jako ciekawostka gramofon w wersji przenośnej:
współczesna, przenośna wersja gramofonu

TELEGRAFON


Kolejnym innowacyjnym rokiem był 1898, kiedy to duński inżynier Valdemar Poulsen skonstruował pierwsze urządzenie wykorzystujące jako nośnik stalowy drut. Swoje urządzenie nazwał telegrafonem (inaczej szpulowiec), a samo urządzenie stało się późniejszym prekursorem dla magnetofonu.

Szpulowiec



MAGNETOFON
Pierwszym magnetofonem z cienką, stalową taśmą zamiast drutu był Blattnerphone skonstruowany w 1929 lub 1930 przez przedsiębiorstwo Ludwig Blattner Picture Corporation.
Tak brzmi magnetofon: 

PŁYTY CD
Płyta kompaktowa została opracowana wspólnie przez koncerny Philips i Sony pod koniec lat 70., a jej premiera odbyła się w fabryce w Langenhagen własności PolyGram 17 sierpnia 1982 Płyta CD to poliwęglanowy krążek przechowujący informację w postaci cyfrowej. Do jej odczytu wykorzystywana jest wiązka lasera, przechwytująca zawarte na płycie informacje. Dzięki dużej, jak na swoje czasy pojemności płyta CD szybko stała się bardzo popularnym produktem, a jej zastosowanie stało się niezwykle uniwersalne. Malejące koszty sprawiły, że odtwarzacze płyt CD, czy to stacjonarne czy też przenośne szybko zagościły w naszych domach. + Pierwszą płytą audio wypuszczoną seryjnie do sprzedaży była płyta ABBA – The Visitors, a w Polsce był to album grupy KULT.
PRZENOŚNE ODTWARZACZE MUZYKI
Rok 2000 i dalej to przede wszystkim odtwarzacze przenośne audio typu mp3/mp4 player. To już nie historia a zmiany które się dzieją na naszych oczach. Co przyniesie przyszłość... zobaczymy.
OBECNIE – MUZYKA 8D i więcej...
Obecnie bardzo popularnym sposobem nagrywania muzyki jest tzw metoda 8D a nawet 16D. Posłuchajcie na czym polega ta technika. Niesamowicie stymuluje pracę mózgu. Ma się wrażenie, jakby muzyka przepływała przez nasz mózg. Być może spotkaliście się już z taką muzyką. Koniecznie posłuchajcie na słuchawkach – przez głośnik w telefonie czy laptopie nie usłyszycie efektu: 


Poszukajcie innych utworów nagrywanych tą metodą - jest to naprawdę świetna, nowa technologia słuchania muzyki. 

Trzymajcie się zdrowo i do zobaczenia!


Organizacja koncertów

Od czego powinniśmy zacząć organizując koncert?

Szczególną uwagę musimy zwrócić na podstawowe pięć zasad tworzenia tego typu imprez. Mianowicie zasada 5xW, czyli what, when, where, who, why (w tłumaczeniu:, co, kiedy, gdzie, kto i dlaczego). Wykorzystując ten schemat jesteśmy w stanie, w miarę szybkim tempie stworzyć program koncertu, który będzie zawierał istotne dla naszego eventu informacje. Pamiętajmy, że im szybciej scenariusz zostanie zrobiony, tym szybciej można zabrać się do całej organizacji. Rozwińmy ten temat i wyjaśnijmy te zagadnienia, aby ułatwić proces tworzenia.

Punkt 1 – What, (co)?

W pierwszym etapie organizacji musimy odpowiedzieć na pytanie:, „CO?”. To nic innego jak założenie, czym ma być dane wydarzenie. Np. Festyn, na którym odbędzie się koncert zespołu, a może festiwal. Określamy też grupę docelową i wielkość imprezy. Dobry line-up to początek sukcesu, dlatego warto się nad nim zastanowić. Określamy dzięki temu konkretny cel, bez którego nie ma sensu zaczynać pracy.

Punkt 2 – When, (kiedy)?

Oczywiste, jak już wiemy co i dla kogo, to musimy określić, kiedy koncert ma się odbyć. Pozwoli to nam na dogranie czasowe, tak, aby niczego nie zabrakło. Jeśli wiemy ile mamy czasu, to wiemy na ile możemy sobie pozwolić. Trzeba również zwrócić uwagę na inne wydarzenie organizowane w tym czasie np. w mieście Warszawa, gdzie zakładaliśmy, że będzie nasz koncert. Organizując event w dniu przykładowo juwenaliów, niesie za sobą ryzyko niskiej frekwencji młodych osób. Zwracajmy uwagę na takie szczegóły.

Punkt 3 – Where, (gdzie)?


Tutaj musimy zwrócić szczególną uwagę na preferencje naszej grupy docelowej. Miejsce koncertu warto wybierać pod kątem upodobań naszych słuchaczy. Tak ważny dlatego jest punkt pierwszy, aby określić, dla kogo organizujemy koncerty.

Punkt 4 – Who, (kto)?

Nie zapominajmy o najważniejszym: kto ma zagrać i kto przyjść. Powinniśmy to zawrzeć w pierwszym punkcie, ale zrobimy to w myśl zasady. Organizując wydarzenie musimy pamiętać, że za każdym razem trzeba skontaktować się z menagerem danego zespołu i z nim ustalić wszelkiego rodzaju szczegóły i oczywiście podpisać umowę, która będzie zabezpieczeniem nie tylko dla zespołu, ale także dla nas, w razie gdyby okazało się, że zespół jednak nie przyjedzie itp.

Punkt 5 – Why, (dlaczego)?

Bardzo często zdarza się, że organizatorzy podają tylko budżet, jaki mają założony i nic więcej. Dlatego ważne jest, aby określić założenia, chociaż ogólne, aby przyśpieszyć proces organizacji i mieć pewność, że dotrzemy do wybranych słuchaczy i osiągniemy zamierzony cel. Zastanów się dlaczego chcesz zorganizować dany koncert? Jakie będzie on niósł za sobą przesłanie? Czy w jakikolwiek możne wpłynąć na ludzi, otoczenie?

Przydatne linki:
 
Koncerty można zorganizować dosłownie wszędzie.
Przykładem jest Sofar:

Sofar Sounds zrodził się w 2009 roku w Londynie. Rafe Offer, Rocky Start oraz Dave Alexander byli zmęczeni koncertami, na których publiczność rozmawia, używa telefonów i nie angażuje się w interakcję z artystą. Zaczęli więc organizować sekretne, kameralne imprezy w swoich mieszkaniach - "Sofar" to skrót od "songs from a room". Wielu ludziom spodobał się ten pomysł, który wyszedł już daleko za Londyn. Dziś koncerty z tego cyklu odbywają się w ponad dwustu sześćdziesięciu miastach w kilkudziesięciu krajach, w tym w Tajlandii, Turcji, Brazylii, Kenii i Korei Południowej.


Sofar Sounds po naszemu

We Wrocławiu pierwszy koncert odbył się w lutym 2016 roku. Sofar Sounds zapoczątkował w stolicy Dolnego Śląska Adrian Siegle, Portugalczyk od sześciu lat mieszkający w naszym mieście. Ideą kameralnych koncertów zaraził się w Islandii. U nas zorganizował takie imprezy m.in. w mieszkaniu w Sky Tower na trzydziestym szóstym piętrze, w strefie wykluczenia Miser Art, palarni kawy Etno Cafe, restauracjach Taszka i Warsztat i w ZaZoo Beach Bar. Wystąpili m.in. Joao de Sousa, Sasha Boole, Jóga, Peter J. Birch, Zawartko/Piasecki, More Wine Please, MaJLo, MINt, Phillip Bracken, Endy Yden i Accessory to Armageddon. 
 

Paulina Biel z wrocławskiego zespołu Sofar Sounds, tak jak inne osoby, działa w nim jako wolontariuszka. - Stawiamy na lokalność, ale też zapraszamy znanych artystów goszczących w danym czasie we Wrocławiu. Podczas wieczoru gra zazwyczaj trzech, nie mamy ograniczeń stylistycznych. We wszystkich koncertach uczestniczyło już około trzystu osób. Na pojedynczy zapraszamy od piętnastu do pięćdziesięciu słuchaczy, zależnie od miejsca. Często wśród publiczności zasiadają inny znani muzycy i artyści z innych dziedzin sztuki.

 
Jak się zapisać? 

Żeby dostać się na Sofar Sounds należy zarejestrować się na stronie internetowej www.sofarsounds.com. Organizatorzy akceptują zgłoszenia i w zależności od wielkości miejsca koncertu ustalają ilość osób: - Staramy się, żeby na każdym było jak najwięcej nowych twarzy - mówi Biel. Zapisując się na dany termin nie wiemy gdzie i kto zagra, znamy jedynie datę i godzinę koncertu. Biel: - Reszta jest do ostatniego momentu tajemnicą. W tym tkwi zabawa, że koncert jest w całości niespodzianką.

Po otrzymaniu informacji - dostaniemy ją dzień przed koncertem - z potwierdzeniem dostania się na dane wydarzenie można zgłosić przyjście z osobą towarzyszącą. - Oczywiście nie ujawniamy miejsc i artystów, zapraszamy do rejestracji i oczekiwania nieoczekiwanego - mówi organizator.

Strona, na której można zgłaszać chęć uczestnictwa w koncertach Sofar Sounds: www.sofarsounds.com

Nagrania Sofar z Krakowa:

Playlista Sofar:

Być może któryś artysta przypadnie Wam do gustu? Warto promować niszowych artystów. 
Jeśli macie swój zespół to i Wy możecie się zgłosić jako artyści Sofar! Być może na Wasz koncert się kiedyś wybierzemy?

Do zobaczenia 😉

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Jak zostać kompozytorem? Lekcja 2

Kochani, Dzisiaj spróbujecie swoich sił w grze na fortepianie! I w dodatku nie będziecie do tego potrzebowali instrumentu a jedynie... kla...