gotowe prace wysyłajcie na maila panikarolinaodmuzyki@gmail.com :-)

Zadania dla poszczególnych klas

Klasa IV

03.06.2020r.
Temat: Bazgroły to też muzyka!



Kochani!
Na pewno każdy z Was czasem malował sobie w zeszycie jakieś przypadkowe szlaczki, kropki, kreski itp. Tak po prostu - z nudów. Ale nie wiem czy wiecie, że z tych bazgrołów może powstać partytura do utworu! (partytura - czyli nuty do danego utworu)
Dzisiaj chciałabym Wam zaprezentować muzyczne grafy - bo nie wiem czy wiecie, ale utwór można zapisać nie tylko za pomocą nut ale także różnych kropeczek, kresek, szlaczków itp :) Sami zobaczcie:

Tak wygląda mój zapis utworu kompozytora Modesta Musorgskiego "Taniec kurcząt w skorupkach" :) Nie, nie żartuję !! A teraz spróbuję ten utwór "zagrać" - za pomocą jednego palca ! MUZYCZNY GRAF

Popatrzcie i posłuchajcie jak ten utwór wykonuje orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie :) Zwróćcie uwagę jakie instrumenty grają: LINK

Tutaj znajdziecie link do samej muzyki:
M. Musorgski - taniec kurcząt w skorupkach
Teraz Wasza kolej - wydrukujcie sobie moje "nuty"-szlaczki i nagrajcie się jak wykonujecie ten utwór :) Czekam z niecierpliwością na Wasze wykonania!


27.05.2020r.
Temat: Kocia muzyka



Kochani, słyszeliście kiedyś określenie, że coś jest kocią muzyką? Zastanawialiście się co to może znaczyć? Czy to muzyka wykonywana przez koty? A może to muzyka dla kotów ?:D Otóż "kocia muzyka" jest to określenie kiedy słyszymy kilka piosenek naraz w jednym pomieszczeniu lub kiedy słyszymy kilka utworów grających jednocześnie przez co robi się dość uciążliwy hałaś i muzyczny chaos... Ale spokojnie, nię będzie dzisiaj na lekcji typowej "kociej muzyki" ;)

Dzisiaj do naszej muzyki wdarł się dzisiaj kot... I zaczął skakać po klawiaturze. Sami zobaczcie:

Chyba można stwierdzić, że ten kot ma talent muzyczny! Potrafi świetnie wykonać gamę C-dur ! No więc teraz Wasza kolej - zaśpiewajcie sami "kocią piosenkę". Poniżej melodia pierwszej zwrotki - resztę dośpiewajcie sami :)

KOCIA PIOSENKA

ZADANIE
Podpisz dźwięki kociej muzyki nazwami literowymi LUB solmizacyjnymi.
ZADANIE
Wykonaj tę piosenkę za pomocą tatizacji

A na koniec jeszcze parę ujęć nie-kociej muzyki ;) A raczej muzykalnych kociąt! (z lekkim przymrużeniem oka, na wesoło)
Koci pop
Kocie "boogie woogie"
Kot grający na pianinie :)
Kot NAPRAWDĘ grający na pianinie + orkiestra :)
Musical "koty"





 20.05.2020r.
Temat: Ależ ta muzyka ma gest...

Kochani, dzisiaj poznacie, że muzyka to ma jednak wspaniały gest... ;) a dokładnie fonogest! Bo dzisiaj dowiecie się czym jest gest w muzyce, czyli FONOGESYKA.


FONOGESTYKA to sposób przekazywania melodii za pomocą ruchu i układu dłoni. Układ dłoni oznacza poszczególne zgłoski solmizacyjne.Ruch ręki w górę lub w dół wskazuje na "ruch melodii". 


 Spróbujcie zaśpiewać gamę C-dur wraz z fonogestyką:
 Spójrzcie teraz na poniższe nuty. Są to "nuty" do dwóch bardzo znanych piosenek. Spróbujcie je wykonać wraz z fonogestyką:

Wygląda to dosyć dziwnie, prawda ? :) Zatem już wiecie, że muzykę można nie tylko usłyszeć, zapisać, ale można ją także POKAZAĆ!
 ZADANIE:
1.Nagraj Twoje wykonanie gamy C-dur mówionej nazwami solmizacyjnymi wraz z fonogestyką. Jeśli potrafisz zaśpiewaj gamę w górę i w dół (do re mi fa sol la si do, do si la sol fa mi re do)
2.Wykonaj wraz z fonogestyką jedną z dwóch piosenek "Wlazł kotek na płotek", "Wyszły w pole kurki trzy". Możesz śpiewać nazwy solmizacyjne dźwięków lub jak wolisz możesz wykonać słowa piosenki :)

13.05.2020r.
Temat: Psoty w muzyce.

Kochani, ostatnio mieliście duuużo trunych i nowych wiadomości muzycznych. Dzisiaj postanowiłam, że bardzo chciałabym razem z Wami pośpiewać i trochę popsocić ;) Pamiętacie Waszą piosenkę o nudzie? Skomponowałam kolejną piosenkę, tym razem nie o nudzie a o.... psotach, głupotach i zaczepianiu :D Przyznajmy się, każdy z nas czasem lubi trochę popsocić :) Lecz postać w mojej piosence chyba trochę przesadziła z tym dokuczaniem... Sami posłuchajcie:

Piosenka Pani Karoliny o dokuczaniu

Poniżej tekst:

Dokuczanie, dokuczanie,
nieostanne zaczepianie-
jaka to miła rzecz!
Za włos ciągłe pociąganie,
w gózki butów sznurowanie-
ja jestem tego spec!

Nie podawaj mi rączki
wyskoczą z niej pajączki.
Nim włożysz sprawdź co w bucie masz.
Gdy plecak zechcesz wziąć
to z drzewa musisz wpierw go zdjąć
bo jakiś podły drań go tam dał....

Psoty, psoty i głupoty,
nie masz na nie dziś ochoty?
Ja za to chętnie TAK!
Farbkę sznurkiem obwiązuję
i do drzwi ją przymocuję,
gdy wejdziesz-farbka TRACH!

Nie podawaj mi rączki
wyskoczą z niej pajączki.
Nim włożysz sprawdź co w bucie masz.
Gdy plecak zechcesz wziąć
to z drzewa musisz wpierw go zdjąć

bo jakiś podły drań go tam dał....

Jak sami widzicie, piosenka to też świetny test na Waszą dykcję :) A ostatnio ją ćwiczyliśmy, więc z pewnością poradzicie sobie znakomicie!! Pod spodem wersja karaoke - dla Was do pośpiewania. Wyślijcie mi swoje nagrania - chętnie posłucham jak łobuzujecie w mojej piosence ;)

Piosenka Pani Karoliny o dokuczaniu wersja karaoke




06.05.2020r.
Temat: 3xA - ładujemy muzyczną baterię!

Kochani, pewnie zastanawiacie się czego dotyczy ten dziwny temat lekcji :) Otóż dzisiaj porozmawiamy sobie o tempie w muzyce. Bo jak zapewne wiecie, tempo w muzyce może być różne - nie zawsze np ćwierćnuta trwa tyle samo w danym utworze.

Ale zanim do tego przejdziemy, chciałabym jeszcze nawiązać do lekcji o dyrygentach. Jak już zapewne wiecie, aby zostać dyrygentem, trzeba bardzo dobrze czytać nuty (oczywiście między innymi, bo dyrygent to osoba wielu talentów :D). Dlatego dzisiaj chciałabym poćwiczyć z Wami odczytywanie nut na pięciolinii. Pamiętacie, że nuty mogą mieć nazwę literową i solmizacyjną. My dzisiaj skupimy się na nazwach literowych - częściej używanych przez instrumentalistów i nie tylko. Nuty solmizacyjne służą bardziej do nauki śpiewania.
A więc uwaga: przed Wami dyrygenckie wyzwanie czytania nut! Być może kiedyś bez problemu odczytacie taką partyturę:
A więc:
Wyzwanie 1
Przyjrzyj się poniższym nutom. Podpisz dźwięki ALE! zwróć uwagę, że przy kluczu wiolinowym jest jeden bemol na wysokości dźwięku h. Oznacza to, że każdy dźwięk h zmieni swoją nazwę na dźwięk b oraz zagra się go niżej (czarny klawisz niżej dźwięku h). Dotyczy to KAŻDEGO dźwięku h (również tego pod pierwszą dopisaną linią). żeby pomóc Wam to zrozumieć, stworzyłam małą podpowiedź:

Zauważyliście zapewne, ze poza bemolem przy kluczu pojawił się krzyżyk przy dźwięku "c" i zmienił jego nazwę na dźwięk "cis". Jeżeli znak chromatyczny (krzyżyk, bemol, kasownik), pojawia się bezpośrednio w danym takcie, to obowiązuje on przez ten cały takt! Trudne? Nieeee :) Zatem teraz do dzieła - podpiszcie dźwięki tej melodii:

Wyzwanie 2
Spróbujcie teraz tę melodię zagrać na instrumencie - jeżeli nie posiadacie w domu żadnego instrumentu, ściągnijcie aplikację "perfect piano" lub wpiszcie w wyszukiwarce google piano online. Nagrajcie swoje wykonanie tego utworu i wyślijcie do mnie jako mp3. Pamiętajcie, że ćwierćnuta trwa o połowę dłużej od ósemki! Czy rozpoznajecie z jakiego utworu pochodzi ta melodia? :)

To teraz przejdziemy do tematu dzisiejszej lekcji :)
3xA czyli w rozwinieciu
Adagio
Andante
Allegro

A co te te słowa oznaczają? Są to określenia tempa muzyki. Pochodzą z języka włoskiego (jak bardzo dużo określeń muzycznych) i oznaczają po kolei:
Wolno
Umiarkowanie
Szybko

Tempo zapisuje się zawsze na początku utworu u góry nad kluczem. Czasem podaje się również takie określenie:
Oznacza ono, że w przciągu jednej minuty trzeba wykonać 120 ćwierćnut. Zatem jest to dosyć szybkie tempo. A jeśli ćwierćnuta=60 to tempo byłoby szybsze czy wolniejsze?
Te tempa, które Wam podałam to tylko podstawowe określenia, w muzyce jest ich naprawdę sporo!Sprójrzcie na przykładzie jak wygląda oznaczenie tempa na nutach:

A oto tabelka rodzajów tempa rozszerzona (jako ciekawostka):
Kochani, to teraz kolejne wyzwanie! Tym razem językołamanie :D
Wyzwanie 3
Spróbujcie wypowiedzieć te zdania w trzech różnych tempach - adagio (czytaj adadżio), andante i allegro. Tak, jak zrobiłam to ja:

I jak, udało się ?:D Możecie wysłać do mnie swoje nagrania - chętnie posłucham jak sobie radzicie z tym wyzwaniem!

A na koniec:
ZADANIE

Wykonaj tę samą czynność w trzech różnych tempach - adagio, andante i allegro. Nagraj filmik lub zrób zdjęcie. Dla przykładu - mój pomysł:



Oczywiście to jest tylko inspiracja - możecie stworzyć nawet nimi scenki aktorskie, plastyczne, taneczne, jakie tylko zechciecie!!
Powodzenia!





29.04.2020r.

Temat: Porozmawiaj z echem - czyli głośno i cicho. Zanim przejdziemy sobie do dzisiejszego tematu lekcji - zaśpiewajcie ze mną poniższą piosenkę, która będzie wspaniałym wprowadzeniem do tematu echa w muzyce:

Poniżej nagranie w wersji z moim głosem i wersja "karaoke" :) Zabawy z echem - wersja z głosem Zabawy z echem - wersja instrumentalna Chętnie posłucham Waszego wykonania tej piosenki :) Podczas śpiewania piosenki naśladowaliście echo, które można usłyszeć w lesie lub górach. Polega ono na tym, że głośny dźwięk, np krzyk lub wołanie , kilkakrotnie się powtarza, za każdym razem coraz ciszej. W muzyce poszczególne nuty możemy wykonywać głośniej lub ciszej. Głośność dźwięków i jej nazwy to dynamika. W nutach często możemy odnaleźć litery określające dynamikę utworów muzycznych. Na przykład w zapisie piosenki "Zabawy z echem" litera f oznacza, że należy zaśpiewać głośno, a litera p -cicho. Litery wskazujące dynamikę są skrótami wyrazów pochodzących z języka włoskiego. Ich znaczenie przedstawiono w tabeli:
Zadanie: Zaznacz w koło na nutach do piosenki "Zabawy z echem" wszystkie określenia dynamiczne. Spójrzcie teraz na poniższy wierszyk. Spróbujcie wykonać go zgodnie z dynamiką: forte-głośno, piano-cicho. Zadanie: A teraz wykażcie się własną kreatywnością - spróbujcie stworzyć krótką historyjkę, w której wykorzystacie rodzaje dynamiki. Można je wykonać na dwa sposoby: albo wykorzystując określenia nazw, lub obrazując postać która np jest coraz bliżej (crescendo), a z daleka słychać małą mysz (piano). Nie musi być rymowana. Ja akurat stworzyłam rymowany wierszyk. Oto on:

Dziś orkiestra nieco spięta

bo się boi dyrygenta.

Wszedł po cichu puzonista (piano)

był spóźniony – rzecz oczywista.

Skradał się bardzo powoli

bo go noga strasznie boli.

I w dodatku miał za duże buty

więc się potknął i pogubił wszystkim nuty!
Pierwsze skrzypce oszalały
zamiast piano forte grały! (forte, piano)
Wiolonczele i klarnety
grały dziwne frażolety.
Przez to spóźnienie puzonisty
gniew dyrygenta był oczywisty!
Stał spokojnie na swej pace
w końcu krzyknął „już cierpliwość tracę! (forte)
Co za fałsze?! Co za granie?!
Kto to widział takie fałszowanie?
Co za dziwne gracie nuty?"
A wszystkiemu winne były za duże buty....
Czekam na Wasze prace! Na pewno będą wspaniałe :) 22 kwietnia 2020r.
Temat: Ile waży dyrygent? Czyli o tym, jak kierować orkiestrą.
Na początek małe wprowadzenie... :D KONIECZNIE ZOBACZCIE !! :D Kochani, dzisiaj ostatnia lekcja zamykająca temat dyrygenta, dyrygowania, orkiestr i wszystkim co z nią związane.

Na początek proszę Was byście obejrzeli TEN film a następnie odpowiedzieli na pytania:
1. Jakie uczniowie dostali zadanie do wykonania podczas próby orkiestry?
2. Ile wynosiła początkowa waga dyrygenta i jaki miał puls? Czy po próbie te wyniki uległy zmianie? :)
3. Czy podczas tego filmiku orskietrą dyrygował tylko Dyrygent?
4. Gdzie odbyła się ostatnia próba orkiestry?

A teraz przybliżymy sobie sylwetki współczesnych dyrygentów.

Polscy żyjący dyrygenci

Antoni Wit

W latach 2002-2013 dyrygentem – dyrektorem Filharmonii Narodowej był Antoni Wit, który wykonał niezliczoną ilość prawykonań utworów polskich kompozytorów. Za jego kadencji Orkiestra wyjeżdżała za granicę wyjątkowo często, zrealizowali razem wiele nagrań, jedne z najnowszych (utwory Pendereckiego dla Naxos) zostały uhonorowane prestiżową statuetką Grammy. Antoni Wit jest związany głównie z Filharmonią Narodową w Warszawie, gdzie pełni rolę dyrektora artystycznego (czyli mówiąc wprost głownego dyrygenta). Często bywa tak, że w danym ośrodku kultury (filharmonia, opera) orkiestra ma swojego dyrygenta głównego, ale często na specjalne koncerty przyjeżdżają dyrygenci z innych filharmonii, nie tylko polskich, ale także zagranicznych.
Zobaczcie Antoni Wit dyryguje

Często dyrygenci to osoby wszechstronnie wykształcone. Antoni Wit poza tym, że jest dyrygentem, jest także prawnikiem z wykształcenia oraz profesorem na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.

Adam Sztaba
Adam Sztaba - kompozytor, aranżer, dyrygent. Jest to tzw "człowiek orkiestra" - komponuje własne utwory, tworzy aranżacje (czyli opracowania muzczne powstałych już dzieł), oraz sam prowadzi (dyryguje) swoją orkiestrę. Jest to popularny dyrygent znany choćby z takich programów jak "Must be the music" gdzie pełnił rolę jurora. Był także dyrygentem i aranżerem w programie "Taniec z gwiazdami".

Poniżej wysyłam Wam filmik, w którym Adam Sztaba opowiada o elementach budujących utwór muzyczny. Jest on dosyć długi, dlatego jest to zadanie dla chętnych, jednak zachęcam do obejrzenia - bardzo dobrze opisuje rolę dyrygenta, co składa się na atrakcyjność utworu ADAM SZTABA O MUZYCE

Zagraniczni żyjący dyrygenci
Gustavo Dudamel Gustavo Adolfo Dudamel Ramírez (ur. 26 stycznia 1981 w Barquisimeto) – wenezuelski dyrygent i skrzypek, dyrektor muzyczny Orkiestry Filharmonii w Los Angeles, oraz dyrektor muzyczny młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej Simóna Bolívara w Caracas. W latach 2007–2012 główny dyrygent Orkiestry Symfonicznej w Göteborgu.
Jeden z najbardziej dynamicznych i charyzmatycznych dyrygentów.
GUSTAVO DUDAMEL DYRYGUJE

Jak widzicie, dyrygent musi być bardzo mocną inspiracją dla orkiestry, żeby móc z niej wykrzesać to, co najlepsze. Ten dyrygent cechuje wielką ekspresją w geście, jednak są i tacy "skromniejsi" w swoich ruchach, jednak nie znaczy to, że tacy dyrygenci są gorsi - wszystko zależy od tempremaentu dyrygenta. Najważniejsze, aby był auentyczny i kochał swój zawód.

Daniel Barenboim
Daniel Barenboim (ur. 15 listopada 1942 w Buenos Aires) – dyrygent i pianista pochodzenia żydowskiego. Porównując tego dyrygenta z poprzednim, możecie zauważyć, że jego ruchy są zdecydowanie subtelniejsze, ale jest przy tym niesamowicie precyzyjny i wymowny. DANIEL BARENBOIM DYRYGUJE










Podstawy dyrygowania

Podsumowując to, co nauczyciście się o dyrygentach, z pewnością potraficie stwierdzić, że "machanie" batutą dyrygencką nie jest przypadkowe. Każdy, nawet najmniejszy gest ma fundamentalne znaczenia dla brzmienia i wykonawstwa danego utworu. Poznacie teraz techniki dyrygenckie, pozwalające usprawnić dyrygowanie. Zależne są one od metrum danego utowu:


To są tylko podstawowe schematy ruchu rąk, do tego dochodzi ekspresja, tempo, dynamika, intepretacja. To bardzo złożony proces.

Jak odczytywać nuty z partytury dyrygenckiej?
Oto schemat, który ułatwi Wam odczytywanie złożonej partytury dyrygenckiej
Partutyrę czyta się jednocześnie pionowo jak i poziomo
Trzeba także pokazywać wejścia poszczególnych instrumentów:


Zobaczcie teraz na ile sposobów można zinterpretować jeden fragment utworu (w zależności od tego jak pokaże to dyrygent) :) POZIOM ENTYZJAMU U DYRYGENTA :D

A na koniec jeszcze parę orkiestrowych wpadek ;) Bo przecież nikt nie jest nieomylny :)
UPS ! CZYLI MUZYCZNE WPADKI :)

ZADANIE
Napisz kim według Ciebie jest dyrygent? Czy uważasz, że dyrygent jest potrzebny orkiestrze? Czy bycie dyrygentem to prosta sprawa? Który z poznanych dyrygentów spodobał Ci się najbardziej? Możesz również poszukać innego dyrygenta, który jest dla Ciebie najbardziej interesujący :) Odpowiedz w którkim wypracowaniu na te pytania.
Na zadanie macie czas do końca następnego tygodnia, to znaczy do 3 maja. Swoje zadania wysyłajcie na platformę google classroom :)

Do zobaczenia!


Środa, 15 kwietnia 2020r. Temat: We fraku i z czarodziejską różdżką - czyli o dyrygencie słów kilka.

Witajcie kochani po świątecznej przerwie! Mam nadzieję, że odpoczęliście i nabraliście sił do dalszej nauki :)
Dzisiaj będziemy kontynuować temat, o którym parę słów już napisałam ostatnio.
Kim jest dyrygent? Po co mu ta "czarodziejska różdżka"? Dlaczego dyrygent stoi tyłem do publiczności? Czy dyrygent może dyrygować samą twarzą? Dzisiaj otrzymacie odpowiedź na te i inne pytania dotyczące bycia dyrygentem :)

DYRYGENT - KIM JEST?
Dyrygent – osoba kierująca zespołami muzycznymi, takimi jak orkiestry symfoniczne, orkiestry smyczkowe, orkiestry dęte, zespoły kameralne, chóry, zespoły wokalne, zespoły wokalno-instrumentalne, a także kierująca wykonaniami oper i spektakli muzycznych.
Kompetencje dyrygenta polegają na odpowiednim przygotowaniu zespołu, wytworzeniu odpowiedniej, twórczej atmosfery oraz zorganizowaniu całej grupy wykonawców w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu.
Obecnie dyrygent stoi tyłem do publiczności a przodem do orkiestry by mieć z nimi lepszy kontakt. Jednak początki dyrygowania były inne. Dyrygent paręset lat temu stał przodem do publiczności a tyłem do orkiestry. Było to jednak kłopotliwe i mało czytelne dla muzyków. W epoce baroku nie było typowego dyrygenta, jakiego obraz mamy współcześnie - często jeden z muzyków dawał wyraziste ruchy całym ciałem pokazując rytm i puls utworu, jednak nie wskazywał wówczas na instrument, bądź grupę instrumentów, która miała właśnie grać. 
Posłuchajcie co o byciu dyrygentem mówi jeden z najsłynniejszych polskich dyrygentów Jerzy Maksymiuk: O DYRYGENCIE MÓWI DYRYGENT
Przedstawię Wam teraz sylwetki najbardziej znanych dyrygentów w historii muzyki. Zacznijmy od początku.


Pierwszy zapamiętany dyrygent - Jean-Baptiste Lully (czytaj Żą Baptist Lyly)

(ur. 28 listopada 1632 we Florencji, zm. 22 marca 1687 w Paryżu)



Historia tego dyrygenta nie należy do najprzyjemniejszych.
8 stycznia 1687 roku, podczas wykonania swojego Te Deum z okazji wyzdrowienia króla, Lully uderzył się w palec stopy ostro zakończoną batutą dyrygencką (nie chodzi o dzisiejszą batutę, a o ówczesne narzędzie – dużą laskę, podobną do tych, jakie teraz używa się w orkiestrach wojskowych). Dyrygent wówczas stał tyłem do kierowanej orkiestry, a przodem do króla. Lully uderzył się niechcący taką laską w stopę, dyrygując z pasją zespołem muzycznym, z którego wykonania akurat nie był zadowolony. Kilka tygodni później zmarł wskutek zainfekowania rany.

Kolejny wielki dyrygent to Hans Guido von Bülow (czytaj Hans Głido fon Buloł)
ur. 8 stycznia 1830 w Dreźnie, zm. 12 lutego 1894 w Kairze – niemiecki dyrygent, wirtuoz pianista i kompozytor okresu romantyzmu. Był jednym z najwybitniejszych dyrygentów XIX wieku.
Von Bulow był człowiekiem o wielkiej kulturze i szacunku dla dzieł Ludvika van Beethovena - jednego z największych kompozytorów epoki klasycyzmu. Do tego stopnia chciał pokazać szacunek do jego muzyki, że zawsze dyrygował jego utworami z białych, skórzanych rękawiczkach. Często mawiał także "nie ma dobrych orkiestr - są tylko dobrzy dyrygenci" - cytat ten dowodzi, że Bulow był bardzo pewnym siebie dyrygentem. Na próbach był bardzo wymagający i drobiazgowy - wszystkie notatki dla muzyków dokładnie zapisywał w partyturze.
A czy wiecie co to jest partytura?

Partytura – szczegółowy zapis nutowy wszystkich partii głosów dla dyrygenta. Podstawowy sposób zapisu muzyki zespołowej instrumentalnej, lub instrumentalno-wokalnej. Zobaczcie jak wygląda jedna strona przykładowej partytury dyrygenckiej:
Możecie także posłuchać różnych utworów z muzyki poważnej śledząc ich partyturę. Tutaj np Symfonia Mozarta g-moll Symfonia g-moll W. A. Mozart
Przypomnijcie mi jak już się zobaczymy w szkole, że mam Wam pokazać moje partytury, z których ja korzystam podczas dyrygowania :)

Ale wrócmy teraz do kolejnych wielkich dyrygentów.

Arturo Toscanini (ur. 25 marca 1867 w Parmie, zm. 16 stycznia 1957 w Nowym Jorku) włoski dyrygent.

Próby legendarnego Arturo Toscaniniego, jak to barwnie scharakteryzował Waldorff – „były straszne! Na salę mieli wstęp jedynie bardzo nieliczni wybrani, a i to pod z góry postawionym warunkiem, że będą się zachowywali skryciej od myszy. Jeśli ktoś śmiał niebacznie odezwać się lub choćby tylko kichnąć, bywał natychmiast wygnany przez dyrygenta z wielkim krzykiem. Orkiestra bała się go panicznie! […] W chwili gdy ukazywał się, musiała panować martwa cisza. Instrumenty należało stroić wcześniej, a doskonale. Niedostrojenie mogło spowodować natychmiastowe wyrzucenie muzyka z estrady. Zdarzało się i tak, że Toscanini w przystępie wściekłości bił instrumentalistów po głowach albo łamał w pasji wątły kijek, jeśli zaś batuta okazywała się zbyt giętka, żeby ją złamać, pasjonat wyrywał z kieszeni własny zegarek, rzucał go na podłogę i rozdeptywał w kawałki.
Posłuchajcie teraz fragment z próby z orkiestrą Arturo Toscaniniego (uwaga! radzę ściszyć lekko głośniki bo możecie się przestraszyć... :) )
Jak słyszycie, do najmilszych to on nie należał :) Jednak potrafił wspaniale kontrolować brzmienie orkiestry i słyszał najmniejszą pomyłkę. Potrafił usłyszeć jeden spóźniony dźwięk spośród grających jednocześnie kilkudziesięciu instrumentów! Geniusz, aczkolwiek z baaardzo wybuchowym temperamentem. Toscanini podczas próby

Herbert von Karajan (ur. 5 kwietnia 1908 w Salzburgu, zm. 16 lipca 1989 w Anif koło Salzburga) – austriacki dyrygent, animator życia muzycznego.
Karajan dyrygował wszystkimi większymi dziełami muzyki poważnej. Pod jego batutą grały największe orkiestry świata. Miał niesamowitą pamięć - potrafił zadyrygować z pamięci nawet całą symfonią! A niektóre symfonie mogą trwać nawet okolo 1,5 godziny. Prywatnie był wielkim miłośnikiem samochodów. Miał ich bardzo dużą kolekcję. Zobaczcie Maestro w akcji: HERBERT VON KARAJAN


Leonard Bernstein (ur. 25 sierpnia 1918 w Lawrence zm. 14 października 1990 w Nowym Jorku) – amerykański kompozytor, pianista i dyrygent.
Obok dyrygentury równie ważne miejsce w życiu Leonarda Bernsteina zajmowała własna twórczość kompozytorska. Na świecie znane są głównie jego znakomite musicale, ale komponował również opery, balety oraz muzykę symfoniczną, chóralną, filmową i teatralną. Pisał także piosenki, chociażby dla Franka Sinatry. Bardzo często dyrygenci to również znakomici muzycy. Praktycznie każdy dyrygent to także pianista.
 Bernstein był człowiekiem niezwykle ciepłym. Doskonale wiedział, że bycie dobrym dyrygentem to nie tylko "machanie" rękoma, ale przede wszystkim przekazanie odpowiednich emocji orkiestrze. Dowodem tego będzie nagranie, gdzie Bernstein nie używa do dyrygowania rąk, tylko posługuje się jedynie mimiką swojej twarzy :) LEONARD BERNSTEIN DYRYGUJE TWARZĄ

Ale czy dyrygentem mogą być tylko mężczyźni? Otóż nie! Również wiele kobiet to wybitne dyrygentki, chociażby nasza polska dyrygent Agnieszka Duczmal, czy Alondra de la Parra - zobaczcie jak wspaniale inspiruje orkiestrę do odpowiedniej gry:ALONDRA DEL LA PARRA

Na kolejnej lekcji porozmawiamy szczegółowiej o żyjących współcześnie dyrygentach oraz czym się różni batuta od buławy. Nauczycie się także prostych schematów dyrygenckich. 

A na zakończenie prezentuję Wam "tańczącego" dyrygenta :)

Pamiętajcie o przesłaniu na mojego maila waszego wykonania zadania o niezależności rąk!
Czekam pod mailem panikarolinaodmuzyki@gmail.com 





Temat: Czy bycie dyrygentem to taka prosta sprawa?


Witajcie moi drodzy. Jako, że naszym kolejnym tematem lekcji będzie przybliżenie Wam najbardziej znanych dyrygentów świata, najpierw sami spóbujecie przekonać się czy bycie dyrygentem to taka prosta sprawa.

Dyrygent, prowadząc orkiestrę czy chór, używa do tego dwóch rąk. Często jego ręce nie wykonują tych samych ruchów jednocześnie, wręcz przeciwnie - jedna ręka pokazuje tzw shcemat dyrygencki a druga np dynamikę (głośność) lub wskazuje na dany instrument, bądź grupę instrumentów, która w danym momencie ma grać.

Jako wprowadzenie do lekcji o dyrygencie, mam dla Was muzyczno-ruchowe wyzwanie. W linku poniżej zobaczycie na czym ono polega.
To zadanie wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych, z resztą przekonacie się sami :)NIEZALEŻNOŚĆ RĄK - WYZWANIE

Jak zauważyliście, poza tym, że jest to wyzwanie muzyczno-ruchowe, to w dodatku te ruchy doskonale interpretują muzykę. 

Odpowiedźcie teraz na pytania:
1. Z czym kojarzy Wam się ta muzyka?
2. Czy coś w tej muzyce się powtarza?
3. Czy te ruchy pasują do tej muzyki? Dlaczego?

Teraz spróbujcie wykonać zadanie samodzielnie! Oto link do muzyki:
L. VAN BEETHOVEN - MARSZ TURECKI

A tutaj mały przedsmak tego, co czeka nas za tydzień: przesyłam dyrygentów, u których coś poszło nie tak... ;)
WPADKI DYRYGENCKIE

Swoje dyrygenckie muzyczno-ruchowe wyzwanie oraz odpowiedzi na pytania wysyłajcie na mojego maila panikarolinaodmuzyki@gmail.com :-) Czekam na nie do końca następnego tygodnia (19 kwietnia).

Zyczę Wam wesołych swiąt Wielkanocnych i mam nadzieję, że do szybkiego zobaczenia!

Na koniec pokażę Wam siebie w roli dyrygenta :)
Dyrygując orkiestrą
Dyrygując chórem (bez batuty)



Temat: Na ludowo-stroje, kapele, instrumenty, ciekawostki.

Jak zapewne wiecie lub nie, w całej Polsce występuję wiele kulturowych regionów. Charaktryzują się one odmienną muzyką, obyczajami a przede wszystkim - strojami. Poniżej przedstawiam mapę Polski podzieloną ze względu różnorodności strojów:



A teraz zadanie 1: 
Poniżej znajdziesz zdjęcia w strojach ludowych. Spróbuj rozpoznać skąd pochodzi każdy z nich:
1.




2.

3.

4.

5. 

6.


 Zazwyczaj zespoły ludowe występują w swoich strojach regionalnych, stąd np w Zespole Pieśni i Tańca "Śląsk" artyści prezentują się w stroju śląskim a Zespół Pieśni i Tańca "Krakowiacy" - w stroju krakowskim.
Sam strój krakowski ma parę swoich odmian. Oto one:

1. Najbardziej popularny - strój krakowski bronowicki



 2. Strój krakowski bronowicki w wersji dla Panien (inne nakrycie głowy: młode panienki jeszcze niezamężne nosiły wianki, te po zaślubionach - czepiec):



 3. Trzecia odmiana to strój zalipiański (też jako strój krakowski):


 4. I ostatni - tak zwana "modlnica"


Czas przybliżyć Wam pojęcie kapeli.
Kapela to grupa muzyków ludowych, grających na tradycyjnych instrumentach. Grający w kapeli muzycy to zazwyczaj osoby niewykształcone muzycznie, tzw samoucy. Kapela w zależności od pochodzenia także posiada swoje cechy charakterystyczne, np: w regionie rzeszowszczyzny występują cymbały. 

Posłuchajcie jak brzmi kapela ludowa:
kapela ludowa z rzeszowszczyzny 
kapela ludowa z Mazowsza

Oto najczęściej występujące instrumenty w kapeli:




 Zadanie 2: 
Skąd pochodzi dana kapela?

1.



 2.




 3.




 PIEŚNI LUDOWE

To utwory wykonywane wokalnie acapella (bez akompaniamentu) lub przy akompaniamencie kapeli. Istnieje parę rodzajów pieśni:
pieśni obrzędowe: dawniej wykonywane podczas ważnych wydarzeń w życiu wsi: na weselach, żniwach etc.
pieśni obyczajowe: miłosne, zalotne, żołnierskie
przyśpiewki: towarzyszące melodiom tanecznym
ballady: śpiewane często przez dziadów wędrownych
pieśni nabożne: śpiewane przy kapliczkach, na pielgrzymkach i w innych sytuacjach pozaliturgicznych.
 

Posłuchajcie jak brzmią wybrane pieśni. Spróbuj określić ich rodzaj:
1 pieśń 
2 pieśń
3 pieśń

Wejdźcie teraz w ten link, pobierzcie go i spróbujcie zagrać swoje własne melodie na instrumentach ludowych: instrumenty ludowe
tutaj mała ściąga gdzie znaleźć materiał do pobrania










Zadanie 3:
Obejrzyj wybrany filmik o muzyce ludowej szlakiem Kolberga
Opisz obejrzany materiał w pracy pisemnej. Wskazówki: zwróć uwagę z jakiego regionu pochodzi dany odcinek, na jakim instrumencie gra muzyk ludowy, czy nauka takich pieśni/utworów jest trudna? W jaki sposób uczą się melodii artyści-gwiazdy-muzycy, którzy przyjeżdzają na wieś, by nauczyć się ich muzyki? Czy podoba Ci się taka muzyka? Jaki charakter ma taka muzyka?

Gotowe prace z odpowiedziami wysyłajcie na mojego maila panikarolinaodmuzyki@gmail.com 😊


POWODZENIA !! 



Pierwsza zdalna lekcja.

Temat: Polskie tańce ludowe-kontynuacja.

Moi Drodzy, Dzisiejsza lekcja będzie kontynuacją tego, o czym mówiliśmy przed kwarantanną, a mianowicie - polskie tańce ludowe. Jak zapewne wiecie, jest ich 5: 1. Oberek 2. Kujawiak 3. Krakowiak 4. Polonez 5. Mazur Zadanie 1 W ramach przypomnienia, dopiszcie proszę, jakie METRUM mają poszczególne tańce, np. Krakowiak- dwie czwarte (lub symbolem 2/4)
Słuchaliśmy już poloneza. Wiecie, że ma dostojny charakter, wykonywano go podczas ważnych uroczystości i przeważnie był to taniec dworski. Dzisiaj poznacie kolejne polskie tańce.

KRAKOWIAK

Jest to żywy taniec pochodzący z regionu krakowskiego. Krakowiaka charakteryzuje rytm synkopowany:
W snkopie akcent pada zawsze na drugą miarę (wartość rytmiczną). W tym przypadku będzie to półnuta.
Charaktertysczne kroki krakowiaka to: Cwał, krzesany, hołubiec.
Obejrzyjcie taniec krakowiak w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca "Krakowiacy":



MAZUR
Mazur to dostojny taniec, tańczony na dworach przez szlachtę. Pochodzi z Mazowsza. Cechy: tempo szybkie, akcentowane podskoki, żywy, „siarczysty”. Metrum 3/4 lub 3/8, dużo rytmów punktowanych, akcenty często na słabych częściach taktów.
Zobaczcie Mazur w wersji wokalno-tanecznej ZPiT Krakowiacy:
Mazur ZPiT Krakowiacy
Oraz w wersji tylko tańczonej ZPiT "Mazowsze" - najsłyniejszego polskiego zespołu ludowego:


OBEREK
Zwany też obertasem, najszybszy z tańców narodowych. Cechy: bardzo szybki, w drobnych wartościach rytmicznych, wesoły, żywy, metrum 3/8. Akcenty podobne jak w mazurze. Często łączy się go z Kujawiakiem. Tutaj oberek zaczyna się od 2:29: 

KUJAWIAK
Pochodzi z Kujaw. Cechy: powolny, metrum 3/4. Najwolniejszy z tańców narodowych. Kolebany. Melodia utrzymana jest najczęściej w tonacji molowej. Powróccie do poprzedniego filmiku i obejrzyjcie go od początku. Pierwszy taniec to właśnie kujawiak.

Zadanie 1

Rozpoznaj taniec, który słyszysz (podaję link do nagrań):

https://drive.google.com/file/d/12NR9UOnDgnB2HffxbGKQPsT6NO9Oon1R/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/12DhiVNGmaUTQwcKjYyWPI5_8zcGKo7Yq/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/12GdNXjIJe0Qlo_JRojDbzBCYgZbBPowq/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/12GjCvwmY9uLo4uogKuDL7uGSf3hPAIKD/view?usp=sharing https://drive.google.com/file/d/12Tmh6pO7vCm371L7GwVpphQjluLih9I4/view?usp=sharing

1. ..............................
2. .............................. 3. ..............................
4. ..............................
5. ..............................

Który taniec i dlaczego podobał Ci się najbardziej? Czy wszystkie stroje, jakie widziałeś podczas tańca były takie same czy czymś się różniły?

A na koniec wysyłam zdjęcie swojego zespołu w jakim stroju....? :)


Wszystkie zadania z odpowiedziami i potrzebnymi materiałami proszę przesyłać na mojego maila: panikarolinaodmuzyki@gmail.com

Do zobaczenia! ☺

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Jak zostać kompozytorem? Lekcja 2

Kochani, Dzisiaj spróbujecie swoich sił w grze na fortepianie! I w dodatku nie będziecie do tego potrzebowali instrumentu a jedynie... kla...